Friday 7 December 2012

woohaa makan kawan kenyang ke?

assalamualaikum

kawan makan kawan,woohaa tu bukan maknanyan kawan makan makanaan kawan,nie kawan makan kawan..lain bunyi nye tu..kawan makan makan,boleh kenyang berthun tahun jugak agaknya..kenyang dengan makan hati,limpa dan suhu darah naik naik naik..

semakin banyak kita berjalan melangkah melihat dunia,semakin banyak kawan yang kita jumpa...ada y okey,malah ada yang terlebih okey,malah ada juga hendaknya membuat kita yang okey jadi tak okey,hati hati dalam memilih kawan.

sebab manusia ni tidak seperti yang kita tengok,luarannya baik,cantik dan lemah gemalai kata katanya..tapi dalaman? Allah maha mengetahui..kita mungkin ada 1000 kawan,tapi time kita susah,adakah 1000 tu akan datang tolong kita?

mungkin sorang yang datang,mungkin 2 orang @ mungkin tak langsung.sebab tu luqman al hakim menasihati anaknya.."Hai anakku bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu diamasih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagaikawan. Bila tidak demikian, maka berhati hatilah"

ingat,nak berkawan senang tapi nak menjadi kawan tu susah.cari lah kawan yang mencerminkan siapa kita,kawan yang bila kita salah dia tegur,bila kita bersalah dia nyatakan kesalahan..bukan kawan yang asyik salah menyalah.

ingat,sebagai kawan...bila kawan kita susah,dia perlukan kita..cuba fikir kenpa kawan kita cari kita? kerana dia yakin kita boleh tenangkan dia,kerna dia yakin kita boleh tolong dia,even tolong tadah telinga..manusia sebenarnya..bukan hendakkan duit,bukan hendakkan kemewahan..tapi dia hanya nak dengar ayat " AKU ADA" "aku ada,jangan bimbang" 

"jangan susah baru tercari cari,bila senang? dicampak diri entah kemana.." kawan yang bersuka ria,bergelak ketawa dengan anda sekarang belum tentu akan menangis bersama bila di timpa musibah...appreciate apa yang kita ada sekarang,jangan mencari 1000 kawan,andai sorang kawan pun tak pandai hargai.KBAI

5 comments:

  1. kawan ni banyak spesies... semoga tidak tergolong dalam kategori di atas...

    ReplyDelete
  2. sebaik sy bkn kanibal.xde nafsu nk mkn kwn lg. :')sabar ye cikpa.btw,mis u.lama aih x jenguk,

    ReplyDelete
  3. errr aku ni sorang kwn yg baik tak ?
    ini satu soalan tau. hmm

    ReplyDelete
  4. totally agree on this.
    Salam kenal

    ReplyDelete