Sunday, 31 July 2011

esok puasa,jngan lupa niat!

assalamualaikum..td kemain lag tok iman taw laju bebenor imamkan solat.. macam masjid "senafas"macam biase diawal ramadan nie penuh saf tak kira wanita mahupun adam..nt lelama puasa..aku rasa tk seramai sekarang hhehe...ayaaa! jngan macm tu laa ramadan sebulan sekali jah..kalu taon depan tak jumpe dah..? disebbkan aku berteraweh dlam lemah gemalai tadi..yelah sehari suntuk duk kb,jalan pulak.. amboi kemain lagi taw jem sana sini situ..kete separuh tangki minyak abes amboii kakak2 comel,abg2 hemsem,..pose tak start lagi kemain lagi taw rakyat jelata mengshoping sakan..restoren penuh dek orang..bak kata kawanku.."esok pose..kene makan ape nak makan sekrang gak.." wah kemain lagi permintaan..kurangkan berpesbuk..kurangkan wat bnda y leh kuruskn pose2 korang..slamt berpose skali lagi..dan jng lupa niat.oke tido! 


p/s:ape gunanya datng bulan ramadan y mulia andai anda bersibuk sakan dirumah berfacebooking..? mengupdate sttus penuh wall tapi tak merebut peluang y hanya dtang sebulan sekali..? 

Saturday, 30 July 2011

aku pekena durian dengan BETO KUSYAIRI



assalamualaikum..sperti y semua jiran2 aku taw,jiran blakang rumah,jiran tepi rumah dan tak lupa jugak jiran dihadapan rumah..peptang lagi aku dan beto kusyairi pekena pulut durian sama2..aku ngn beto tu dah macm adik bardik..stakt main guli sesama..main congkak sesama...meredah hutan rimba sesama..semua kami dah buat..malas jer nk habaq kat surat kabar...HAHAHAHA yelah nt aku lak y terlebih laku hahahha..beto ngn aku ni dah macam..hish! malas lah nk taip..kang ade lak y kene denggi tetiba kan..kami pekena 2 hingga tak terkira ulas durian..aku tak suka makan durian..tapi bolehlah stakt 2,3 nk makan tu bolehlaa..tapi si beto nie wahhh..kemain lagi taww*oke cukup mengarut memang.memang,memang..si beto tak penah kenal pon aku...aku jer y knl dia...jangan tya nape aku suka dia.jngan tanya..nt marah wife dia.hehhee.

bukan sekadar berpuasa+bukan juga sekadar menahan nafsu

assalamualaikum..may Allah bless u :) esok luso nok poso doh..puasa bukan sekdar menahan nafsu makan..tapi menahan semua nafsu..menahan mata dari melihat bnda2 y leh mengurangkan pahala puasa..menahan percakapan dari bercakap bnda y leh kurangkan pahala kita..jadikan ramadan ni ramadan y terakhir buat kita..sebb kita tak taw sempat lagikah nk jumpa ramadan taon depan..siapa taw...? andai kita tak sempat pun bertemu ramadan yang akan dtg ni..sape taw..


ayuh kurangkan.

  • kurangkan bercakap banyakkan berzikir.
  • kurangkan membaca majalah@komik@novel..tp habiskan SATU alquran
  • kurangkan bermain pesbuk,mengupdate belog dimalam hari tapi bngunlah di sepertiga malam untuk bertahajud.
  • kurangkan ke mall dimalam hari tp pergilah solat terawih..
  • kurangkan bermsg+bergayut dengan pakwe/makwe..
semua diatas bukan harus dikurangkan pada bukan hya bulan ramadan saje..tapi sepanjang kita bernafas..cuba letak MATI depan mato.. kalu Allah v tarikh kematian sorang2..raso2 masih ado ko ore nk wat maksiat..,? sbb tu Allah tk bg tarikh mati kito..sebb nok suh sentiasa beringat2...nok suh kito jngn lalai..

p/s:selamat berpuasa+selamat berteraweh jom satu habiskan satu alquran..semua boleh..jangan kata tak boleh..


akan ku temu

Ku mengatur langkahku
Jalan tanpa bayang-bayangmu
Langit dan bumi setia menemaniku
Matahari menyinar tak pernah berpihak padaku
Ku kepanasan tanpa perlindunganmu

Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir dirimu dalam hidupku ini
Rasa kecewa ada bilakah kita nak berlari
Namun yakin ku takkan ku temui

Ku takkan pernah cuba berhenti
Wajahku mencari cinta
Yang ku tahu hanya tuk diriku
Kan ku terus cari sampai hujung dunia

Kerna ku tahu akan ku jumpa diri mu
Dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu

Ku lihat semua gembira
Bila mengenali erti cinta
Senyuman ku beri hanya duka
Bila ingin teman tuk berbicara

Cinta datang sembunyi
Andai ku kabur mencari
Hadirlah dalam hidupku ini

Cinta datang engkau pergi
Bila langkah ku cuba
Untuk mengejar dirimu

Wednesday, 27 July 2011

wordless wednesday #3

HAHHAA aku senyum sorang2 tgok gambar nie..y dak kecik tu aku..HAHAHAHA.

Tuesday, 26 July 2011

kusangkakn panas berpanjangan rupa2nya hujan turun pada pukul 4 petang

assalamualaikum.yer.ye.aku taw tajuk entry tu panjang..takpe semakin panjang semakin senang koje aku nk bagi korang pham kan..hehhe.tepat pukul 4 petang..hujan turun membasahi bumi y semenjak,2menjak,3menjak.4menjak,5menjak..6menjak dan bermenjak2 nie takkanlah aku nk taip digit tu sampai raya pom belom tentu abes yer dak..? klantan jarang hujan..berdasarkan ramalan cuaca semalam aku rasa tak pulak diberi taw arini nk hujan ker tidak.tetiba aku teringt akan kaen y aku jemur dengan kebihan suara+vocal y mantap sperti yuna(kata kawanku) aku memekik-mekik AAAAAA membuatkan seisi rumah turut terkejut..sengaja@tak itu tak penting.y penting aku nak kaen2 y aku jemur tak basah..walau aku taw.hujan turun bercucuran dengan hebatnya..dengan melangkah ala2 aku sedang berlumba lari dirumahku sendiri..saat ini aku terpk dan ingin ku lompat bab superman,ingin jugak ku terjun bab spiderman..pernah jugak ku berhasrat ingin terbang bb cicakman..tapi apekan daya..aku cuma farahwomen  akhirnya kaki ini jua y menyebbkan aku sampai jugak ketempat jemuran...dan hampir kesemuanya masih lagi tak basah aku berkata2 didalama hatii..bimbg jugak nt kalu aku berkata2 diluar hati,nt ade pulak y kata aku something wrong.aku amat menitik beratkan pasal kesihatan akal aku.amat yer.amat..


ditambah lagi ank sedara aku y suka mereportkan perbuatan+kelakuan y bermanfaatnya kepad aku..ketika aku tengah kalut nk angkat kaen sempat pulak dia "updte"sttus dia kat aku..katanya"ciksu,adik dah tido..hehehe" aku "$%#%^$#%#$#%" sempat lagi budak ni.y lebih membuatku terkejut hampir setip hari dia akan intak keizinn dari aku untuk ketoilet...aku pun tak paham kenapa.mybe bile budak ni masuk toilet aku..akn kuar sound "ni toilet ciksu.mintak kebenaran dulu.." budak nie terpengaruh ngn sekolah sampai terbawak2 kerumah..sanggup dia tunggu aku seseudah solat hnya nk cakap "ciksu,adik nk p tandas.."ahhhhh! aku dengan penuh keayuan+kelembuatn yt tak asli memberitahu kepadnya.."adik..laenkali adik nk p tnada tak payahlh bg taw kat ciksu..adik pegi jer yer..lagipun adik dah besau.pandai basuh sendiri dah.." sambil tangan didada,kepala keatas.aku pun tataw ape kena dengan entry ni mula2nya nk cakap pasal hujan last2 anak sdara aku y glamor.hahha.kbai.nak p makan ubat.ubt.ubt.kalu ubat ala2 coki2 kan bez..HMM.

aku suka layan cite kartun

assalamualaikum dulu taim kecik2 aku suka layan cite kartun sekarang pun aku masih tgok cite kartun..taim2 aku sedih la aku tgok..coz tgok bnda alah ni leh wat kita hepe sebenarnya..tgok watak2 kartun y klakar,TAK logik pun ade..ade ke patot sikecik leh lawan+kalahkan sipenjahat y besau2 haha.tapi..tulah hiburan sebenarnya..dari duk p lepak,duk p layan guling2 kat disko..tgok benda ni oke lah.tap sebelum tu berbalik semula kepada Islam lah yer..sedih ker ape.bacalah al quran..aku terbaca satu artikel nie..ustz nie cakap..dulu taim tsunami kat aceh dia pergi..dia kata semua y kat situ blur.tertya2 adkah anak,suami,isteri adik bradik mereka masih hidup..dan mereka bukan berdiam diri..tapi mereka membaca alqurann..ade y terlalu sedih sampai tak boleh cakap..tapi bila baca al quran..siap boleh bercakap..malah lebih tenang..oke berbalik semula cite kepad cite kartun aku dulu2 ssuka tahap TAK leh taip kat cite kartun2 nie..dan aku rasa cite ni tetap MEKAR kat hati sape y suka tgok kartun.
aku rasa semua tau ape tajuk cite kartun nie..dan aku masih ingt kata2 si hanamichi
"aku genius.."aku rindu nk tgok kartun ni balik.dulu2 aku+ abg aku minat bebnor tgok kartun snggup tggu berjam2 di depan TB..


y ni pun aku rasa semua jugak dah tau..aku tak tgok sampai habes..sbb cite dargon ball ni panjng sgt..aku sempat tgok dari Goku kecil sampailah besau..dan ayt y glamor dalam cite nie y aku masih ingt "dragon ball sebenarnya ada 7 buah bijik.." betoi ker erk..? aku pon dah lupa..


y nie semua jugak dah taw..aku suka bnda2 y comel+menarik..memang berlawanan ngn sifat aku y sedikit ksar masar ni.aku suka karton nie sbb SI nobita nk ape  jer si Doremon leh tolom comel2


y nie kartun ninja boy..jepun lagi..jepun nie memng terknl ngn komik2 kan..? tak pecaya try bukan tb..penuh kartun2 jepun..dan y lebih bgga lagi diorang nie taim naik LRT pun diorang tetap membaca..comel2.aku suka si kecik tu shimbe.


y last nie kartun.aku suka ngn semua watak..cara diorang sebut patah2 pekataan..cara diorang ketawa..sgt2 comel. kartun y memaparkan kesah budak2 kampung..sebb tu tajuk kartun ni pun kampung BOY ya dak..? mmg bez kartun nie bgga dengan dato' LAt kerna cite dato' masih digemari hingga kini...cite kartun sekarang tak sehebat kartun dulu2.betoi tak?

Monday, 25 July 2011

aku patot bersyukur

assalamualaikum.disebbkan demam+selsema y melanda badan..aku lemah untuk menaip..lemahnya aku HAHAHA.aku dalam 2,3 ni..badan asyik merebahkan diri ditilam y kurang empuknya..takpe sakit itu penghapus dosa.mungkin aku sering lalai..aku patot bersyukur sebb Allah hya mendatangkan sakit2 y simple mimple kat aku..berbanding dengan sakit2 orang laen..?y terpaksa buat pembedahan bagai..aku tengah mengira detik2 datangnya ramadan..anda harus baca sekurang2nya 5 helai alquran sesudah solat..baru sempat abes satu alquran..terasa byak..? y peliknya kalu baca novel tebal berinci2 tak pulak rasa byk kan..? abh aku penah cakap..kalu kita tak bca alquran..alquran akan "lari" dari kita..pecaya @ tidak...nt suatu hari anda akan lupa bagaimana nk membacanya..

  • doakan aku cepat sembuh
  • doakan aku supaya aku sempat untuk bertemu ramadhan
  • doakan aku supaya aku sempat menghabiskan bulan ramadhan kali ini


Sunday, 24 July 2011

apabila perempuan bertudung+ tak bertudung berbahas

assalamualaikum.adakala kita ketawa,adakala jugak kita harus seryees.jangn terlalu leka akan kemanisan dunia semata.aku terbukak satu belog nie...2 org hamba Allah berbahaskan tentang pakai tudung dengaN TAK pakai tudung.aku taknak cakap byk2 aku juz nak taip.nk bg taw.satu helai rambut bersamaan 1 dosa.cuba bygkan sekejap bagaimana andainya satu kepala..? segala perbuatan+kata2 y dipaparkan di bawah adalah direka semata2 oleh sikaki pesbuk.aku juz kopi n paste
anda cakap anda syg abah anda,anda cakap anda syg abg anda.anda cakap anda syg suami anda..TAPI anda sanggup MENARIK mereka ke NERAKA JAHANAM disebbkn dosa2 anda..?Nauzubillah!



p/s:gambardiperolehidarisini

ucapan aku.

assalamualaikum peace2!
sebagai anak y baik.sepupu y baik.kawan y baek aku dengan bersaiz besarnya hati ku ini ingin mengucapkan terima kat dr.Hidayat atas doa2 y dikirimkan sewaktu petang memerahkan kulit+menghitamkn kulit ku tadi yer..terima kasih jugak kepada mcd y berjaya mengkeringkan duit poket ku sekali lagi ketika perut memulas2 dan terpulas2..owh tidak lupa juga kepada tangki minyak kereta..y semakin lama semakin menurun minyaknya..try lah skli skala buat kepelikan dengan naik minnyk tu tanpa perlu diisi..aku masih tertunggu bila tibanya hari itu.hmm.kpd anak saudara pulak.terima kasih kerna membuat rumah kelihatan sperti titanic pecah buat kebeberapa julung kalinya.ciksu sangat hargai jasa y ditaburkan oleh adik2 berdua.

Friday, 22 July 2011

Apa.

aku pelik.aku sering terpk2.
ape y lebih.ape y kurang.
ape y aku ada y kau takde..?
ape y kau marahkan?
aku cuma insan y sama dengan kau.
aku berkaki 2,sama macm kau.
aku bertangan 2 sama jugak dengan kau.
cukuplah.
 akan ku hamparkan seluas 
langit.seluas bumi
ku curahkan kat kau.
semua ni dunia.
mata akan tertutup
jua.
kubur akan digali jua.
aku mahu pergi dengan amal.
bukan.
dengan dosa y bertimbun2.



keganjilan sekolah aku dari sekolah laen2

assalamualaikum.peace! oke sebelom baca entry aku y nie cuci mata dulu ngn kawasan2  sekolah aku(TEKAN SINI)selepas tu sambung balik baca y nie oke.aku rasa sekolah aku nie unik dari y laen kenapa....?? meh nak habaq mai naaa.

PETAMA
  • sekolah nie mempunyai 2000 lebih plajar.DAN y bangganya sekolah kami takde sesi petang ke ape,semuanya sesi pagi..hebak kan..? sekolah nie mmg luas..hehhe
  • sekolah nie tak nyanyikan lagu negaraku..tetapi kami nyanyi lagu ASMA UL HUSNA.TIAP2 HARI..PAHALA!
  • merupakan antara sekolah y paling banyak sukatan plajaran.
KEDUA
  • start dari form 2 kami2 semua kan mempunyai exam2 besau sape gagal AKAN direject serta merta dari sekolah ni..
  • antara exam2 maut kami semua ialah pmru,pmr,smu,spm,stam.
  • y kaler merah tu exam arab..y stam paling maut.satu gagal.semua akan otomatikly FAILED!
  • setiap form ade banyak kelas cthnya form1 dlm 10@ lebih buah kelas..mmg banyak.
  • budak2 disekolah ni NAKAL tapi rezult xm tetap mantain.CIKGU+KEBERKATAN disekolah ni.
KETIGA
  • sekolah kami terletak ditengah2 bandar..dan kami2 sering diuji kehebatan dlaman.kerna blkang bgunan sekolah kami,ade KEPCI.
  • plajar2 TAK dibenar sama skli ke pusat2 shoping moping dngn uniform sekolah.
KEEMPAT
  • setiap taon sekolah akan wat tamrin..tamrin ni diwajibkan setiap individu..iaitu plajr diwajibkan bermlam disekolah 2@3 hari..bukan bersuka ria..bukan juga berparti marti,dan bukan juga kitaa enjoi bb kata nora danish..tapi kami dilatih untuk memantap kan lagi ilmu agama..
  • kami akan digerak pukul3@4 pagi tuk qiamulai..dan ramai y tersungkur layu sesudah subuh.termasuk aku KAH.KAH.KAH.sesudah subuh kami dihidangkan dengan kuliah subuh pulak.HMM.
KELIMA
  • sekolah aku ada 3 jenis ostel.1> ostel y berada didalam sekolah..mempunyai 4 bgunnan
  • 2>ostel diluar sekolah,dan y 3> ostel ala2 rumah sewa.
KEENAM
  • antara denda2 y dikenakan kpd plajr y ponteng monteng ialah membaca yasin sebyak tiga kali di dataran..dan menabur bakti dengan membersih tandas,dan juga kawasan sekolah.
  • plajr y selalu dtang lewat@selalu tak dtg sekolah, hendaklah melaporkan diri ke PK HEM setiap hari.taim ni aku penah kne.ari2 kena p lapor diri..dan dengan bgganya juga jadual kedtanganku pada bulan itu PENUH hahha.
  • setiap kematian y berkaitan dengan plajar@sekolah@guru..sekolah akan ambil masa 30 minit..ramai2 baca yasin dalam kelas masing.
aku rindu sekolah ni.betoilah kata kawan2ku..dulu taim blajar2 tak sbr2 nk abes blajr..bila dah keluar dari sekolah..rindu nk blajr balik *oke entry ni agak panjng pesanan masyarakat ini dibawa oleh cikpa

Thursday, 21 July 2011

pendapat aku.

asslamualaikum peace2! 


"pa ape pendapt kau tentang lelaki hebat..?"


"hah..? soalan cepu cemass tul.."


"jawab laa......"


bagi aku lelaki y hebat ialah lelaki y tak berani menyatakan cinta+syang kepada si haram buatnya..knpa..kerna dia takut..dia takut dia tersalah bagi kasih+ syg kat gadis laen..


bagi aku lelaki y hebat.ialah lelaki y tidak mengajak mana2 gadis y HARAM buatnya keluar tanpa ikatan y sah.kenapa..? kerna fitnah akan terjadi bagi mereka berdua.mungkin tidak ketempat gelap.tapi ape kata orang2 y memandang.kalu kerja.lakukan ditempat kerja.


bagi aku lelaki y hebat ialah dia akan terus pinangkan gadis y dia suka.bukan menjadikan ia kekasih yang TAK halal.kalu masih ragu2 maka,tutup dahulu pasal suka2 nie pk pasal mak ayah terlebih dahulu..kalu jodoh tak kemana jangan bimbang!pemilik tulang rusuk y berada dalam bdan kami,takkan bertukar TUAN.jangan bimbang,jngn risau byk lagi nk dipk kan selain jodoh.


"pa..cara pemikiran kau..macam mak orang.."


"terima kaseh sbb kata aku tua....HAHAHHAA"


**tetiba aku rasa entry ni entry seryes.HEH.HEH.

Wednesday, 20 July 2011

"kelebihan kau adalah...

semalam.12.04 Am aku tertgok jm kat skrin laptop.tetiba teringt bfday acik.kawan sekolah rendahku..kenapa acik..? kerna dulu2 taim sekolah rendah kami.kami.kanak2 rabina pnggil nama masing2 sama sperti panggilan mereka kt rumah.aku terus capai phone dan dengan bersemagtnya aku menaip msg


"hepi bfday,panjang umo,murah rejeki..semakin meningkat umor,semakin dekat dengan mati..bljar rajin2 hehe"

selang beberapa minit dia balas


"baguh la kawan aku ni.ingt lagi ke kawan y ni,siap memperingati mati pulak tu.sweet2..terharu.ha9" 
aku balas:


"tulaa ramai dah kata y aku ni bagus.aku tak taw ape kelebihan y aku ada sampai ramai y memuji ku HAHHAHA" (aku riak!!)

 msg y dia balas y buat aku terharu


"kelebihan kau ialah kau tu farah hasliza.bukan orang lain..."

wordless wednesday #2

soooo manissssssssssssssss!

Tuesday, 19 July 2011

bila nak pegi..?

assalamualaikum!


"heh bila nk p mesir....? "


"jadi tak p blaja kat mesir..? "


"ma..bimbang laa kalu g sana,nt balik2 bwak balik menantu..menantu+cucu..hish.." kata seorang ibu y kerisauan.hehe


"eh,farah p lah sana,pasal duit jgn bimbng setel.." kata abgku y baik hati


"farah,g la blaja situ.abah nk y bongsu nie p sana.wakil..hehe " kata2 seorang bapa kepadaku.


"farah.bagi aku kalu kau tak pegi sana.kau b*doh..pegilah weh..semua ditanggung..juz p blaja jer.." kata kawan sekolah rndaku acik


TINDAKBALASAKU: dulu memang aku nk pegi.nak pegi nak pegi.tapi seorang insan y berkata 2 tak payah pegi..sape?owh bukan pacarku..aku masih bujang HAHHA iaitu ma aku.dia tak bg aku pegi..elelleele tawww ma akn rindulah tuuu haha..owh ma! pasal menantu+cucu akan diusahakan secepat mungkin...ma tolong cari calon yer c(: muka cam amir khan pun dah memadai maaaaa.

pernahkah kamu berpk?

assalamualaikum,aku ade termasuk laa kat seorang belog nie.masih budak2.perempuan.dia uplaod gambr2 dia ngn pakwe dia p jalan2..p zooo katanya.aku tgok satu persatu gambar dia..wah! lawa+comel betoi adik nie..tp sian..asal tngan si kaum adam tu adik gemgam erat? asal duduk nya adik ngn dia rapat2..? nape dik..? takut pakwe hilang?? takut pakwe sesat..? aku drop kan komen kat situ..aku suh dia jauhkan sikit duduk tu..jangn disentuh tgn si Adam tu haram..dunia sekrang dah laen dah kan..dulu mak aku cite si hawa malu nk bercakap ngn si ada..oke aku taw itu dulu..tapi ape gunanya zaman canggih manggih.moden,glamor tapi membawa keburukan kat kita..hidup dunia nie "sesaat" jer..sekarang@esok@bila2 kita akan dijemput..pernah tak korang pk..kalu korang duk asyik2 suka..duk asyik2 hepi tiba2 nyawa korang diambil..pernah tak? pernah tak korang pk..taim asyik duk begayut ngn pkwe@makwe tiba2 nyawa korang diambil..? pernah tak korang pk taim asyik duk date,pegang2 tangan tanpa ikatan tiba2 nyawa korang diambil..? pernah tak? 

Monday, 18 July 2011

pelik sungguh

ASSalamualaikum!! peace2!
arini aku berpuasa.dan makanan y aku makan tuk berbuka tadi simple.aku suka ikan sardin.sperti y semua manusia taw ikan sardin ialah ikan y telah disiap prosesnya lalu diletak didalam tin.boleh juga ia dikenali ikan bagi pemalas masak.kenapa?kerna ia senang tuk dimasak.tidak memerlukan serbuk kari,santan dan sekapal denganya, oke cukup pasal ikan sardin aku bukan nk bagi resepi nk wat ikan sardin..bg aku sebelom kita stat berpuasa dibulan Ramadan bek kita slow2 pose tuk dibulan syaaban tambah pahala.jauhi dosa..semalam aku tngok satu TB arab ni,.memandangkan aku nie budak sekolah arab.maka patah2 perkataan y si abg arab tu cakap aku lehlh paham ckit2..dalam rncgn TB dia tu,dia letak satu syarat bagi pengguna lif.bila masuk lif.WAJIB cakap Assalamualaikum.kalu tak cakap lif takkan bergerak.dan kene guna tngga..bijak kan?diletak seorang penjga y didalam lif tu,..kalu y masuk lif tu bg salam baru dia tekan butang TUTUP PINTU kebnyakan y masuk ade memberi salam.TETAPI ade jugak y berdegil.taknak memberi salam..sungguh pelik..?Allah memberi kita nafas,Allah memberi kita tangan.Allah memberi kita nikmat TAK PENAH berkira dengan kita.tp kita nk ucap assalamualaikum pun susah?

Sunday, 17 July 2011

jangan kutuk2 boleh tak?

Assalamualaikum warga bumi.
aku tak suka kalu kau kutuk2 y melibatkan negeri aku.KALU tak suka takpayah nk kutuk ker ape.ade kami2 kutuk negeri kau ke cik adik oi? adoyai! dari duk kutuk2 negeri orang laen,bek tambah amalan.dari duk tambah dosa kutuk mengutuk2 nie.manusia macam ni lah,dicampak kelangit tiada kesan.dilempar kebumi pun tak de erti..tak payahlah nk cakap klantan macam ni,klntan pun bla,bla, Allah..kutukan y membangun takpe,nie kutukan y memalukan diri sendri hmm..takpelah adik manis.Allah bagi tangan taip lah ye sesuka hati..takpe orang y membaca semuanya TAK terasa..






p/s:ape y kita taip,ape y kita luahkan kt pesbuk@blog arini akan dipersoalkn oleh Allah diakhirat nt! peace!

Lupa

ASsalamualaikum wajah2 jelita cantik menawan,y kacak jugak tak dilupa.y kurang kacak pun tak lupai ye..y dah berpunya jauh2kn diri.takut aku dibaham si isteri mahupun si kekasih gelap mahupun terang.pepagi tadi aku kuar.si esyah datang umah,katanya nk ziarah aku.lepas bertukar senyuman y menawan sesama kami.kami memulakan pengembaraan kerumah saudari anis.berbekalkan "tenggeling" hijau.amat menakutkan kerna dia suka "mati" tanpa memberi  amaran terlebih dahulu..selang 2,3 jam aku dihantar pulang kembali.memandangkan dapur dirumah tak "berasap" lagi..bila sampai.aku terlupa nk bawa kunci rumah.lalu terpaksa lah aku berdiri ala2 catwalk didepan umah aku sediri..dalam kul 12 lebih si budak kecik 2 orang ngn abah aku pulang..


budak keccik:Ciksu,kenapa tak masuk?ciksu nk pegi mana pakai baju cntik2 nie.
aku  y baik hati:ciksu saje jer tak masuk.tggu adik...............
budak keccik:ciksu,nak pegi mane sebenarnya?
aku y baik hati:ciksu baru balik,takleh naek xde kunci.
budak keccik: ooo nape takde kunci..?
aku y baik hati:#$**%^$%@#%@^&@% 


Saturday, 16 July 2011

blogger HEBAT

saat nie aku nak cakap sal satu blog y aku sentiasa singgah+baca.entry dia berjurai kebawah..aku tetap tabah.sabar membaca setiap taipan dia.orangnya simple..aku terjeling kat shoutmix dia.TAKDE new visitor.dan dia pun aku rasa tak singgah blog org wallahualam..tu dia punya kesah.tapi ape y aku bgga nya dia pandai bermain kata..perkara fakta dia jadikan auta.dia pun bukan jenis y selalu publish blog 2@3 kali dalam sehari.tapi 1 entry tuk 1 minggu.walau dia tak ziarah blog orang.tapi orang y datang+drop komen kat blog dia.bukan 1@2@3 malah lebih dari tu.aku bgga tak tertaip! byngkan aku y pemalas ni terus jadi rajin+budak suka membaca bila masuk blog dia.bukan 3,4 patah dia taip.tapi sejibik ngn karangan spm.bagi aku dia BLOGGER hebat kenapa? sebb dia tak pergi@komen blog orang.tapi orang datang+baca blog dia.dia tak penah nk heboh2kan post dia kat pesbuk ker ape,dia juz taip.orang y datang cari dia.hehhehe dia MEMANG HEBAT! nk link blog dia? 

Aku Blogger Negeri Kelantan

Assalamualaikum warga bumi!

1.kelantan
2.masjid muhammadi
3.coki2 
4.Usim

  

percutian y bermakna


hari2 berlalu dengan keletihan,namun aku masih kuat untuk menpublish blog..aku tak selemah itu hehe. Alhmdulillah Allah masih beri aku kehidupan..selepas berhari2 ditempat orang,aku pulang dengan banyak pengalaman..penerbangan petama aku disekat..kenpa? biarlah rahsia..y penting aku bukan pengedar dadah mahupun penjenyah y dikehendaki..lalu aku harus pergi keesokan harinya,keseorangan,2 penerbangan y membolehkan aku sampai kesana..
ni aku ambil curi2.BORING weh!
dan  dengan bngganya mak aku pulang dengan hp baru dan dengan bngganya mak mengatakan bahawa hp nye jauh lebih hebat dari aku..owh aku terdiam ma,oo ma,oo maa,ma aku y lebih canggih manggih dari aku pakai hp ny sentuh skrin tu..aku? aku keypad hp pon dah berkarat marat..tggu masa jer nk buang ke tong sampah..aku bukan nye kaki hp..cukuplah hp y leh 3G.leh update sttus pesbuk cukuplah kan? KAH.KAH.KAH.  haha aku pelik nape msti ade hp y leh post sttus pesbuk? aku tgok abng aku bersepah sttus.bukan satu sttus sehari..tapi stu sttus tuk sejam..KEMARUK ke ape? aku pernah berniat nk kecai kan iphone abg aku suatu ketika dahulu..tp dipk2 aku bukan sekejam itu.aku adik y baik.y itu bukan ku kata..lagipun dia kan abg.hehehe
semua gmbar diambil oleh dihitam gemokk
P/S:nie post y aku patot postkan selepas aku balik bercuti.tapi kedebaran rezult melemahkan semangatku mengpublishkan dis entry :)

Friday, 15 July 2011

Allah maha adil

Allah itu maha adil terima kasih Allah 
kerana mendegar doa hambamu y sentiasa khilaf ni..
terima kasih ya Allah Kau maha mendengar..
KAU mendegr akan doaku dan kau memakbulkn doaku terima kasih ya Allah.
tetiba  hati sayu dengan nasib kawan2 ku?
Allah ape y boleh aku lakukan?
aku cuma mmpu
menghulurkan secebis nasihat
setitik air mata.
permudahkan urusan kami ya Allah.
 aku hanya mampu berkta2
"sabar,mungkin bukan rejekimu.sabar.Allah lebih taw ape y TERBAIK UNTUKMU"



Thursday, 7 July 2011

aku pergi

aku dah nk pegi..........mybe aku takkn mengpublishkan entry terbaru..aku p dalam 5@6 hari,doakan aku selamat sampai ye =) insyaAllah kalu aku panjang umor,belog nie akanku update bila aku sudah sampai yakni bila cutiku disana sudah abes,hehehe 


p/s:nt aku beli buah kaki ye ehhe,

Wednesday, 6 July 2011

wordless wednesday #1

aku p makan..lupa takleh gtaw

aku rindu tempat aku ditegur

pelbagai cerita y nak ditaip,pelbagai kesah y nak dikesahkan..aku bukan nak bermadah berhelah seperti lagu ziana zain..aku nk cakap aku rindu tempat nie.tempat aku dikenal kan dengan pelbagai lagak manusia..ada y baik,ade y sangat baik,ade y terlebih baik..
pintu masuk.


autum of my maahad =)

kantin maahad
ade perkara y kita tak suka buat tapi ia sebenarnya untuk kebaikan kita..macam aku..
aku dulu suka p kantin..sebb situ tempat aku isi perut..HEEE

Tuesday, 5 July 2011

ambo nok kecek klate..demo pehe deh?

aini aku nk taip guna bahsa klantan =) 


assalamualaikum..adik,kakok,dato datin,tan sri,puan sri...sihak ko dok??? demo pehe dok gapo kawe taip ni? pehe dokkkk? tkpo kalu demo tok pehe..takpo kawe ado..demo tyo kawe deh..demo anggp lah kawe ni mace kamus tak berbayar demo aini deh..baik deh kawe? hooo sungguhh ehh kawe dok nipu sikit habukk..bakpo kawe nok nipunyoo..olosss  tak bguslh kawe ni kalu duk nipu jah deh?? maaaplahh jaoh doh tu kawe taip..tadi kawe bukok pesbukk..demo ado pesbuk? TAMBAH kawe deh..?hehhee kawe jupo pesbuk jiran kawe..aduhh kawe jadi muta ligakk dok tau nok TAMBAH ko dok..kawe pk,pk,pk,last skali kawe dok TAMBAH jugokk..holahh mugoo yo tok kenal kawe..kawe jh knl dio..kawe nokk beti doh taip nieh..kawe nok g dapur nok masok2..demo kalu nok make free,mailah dumoh..bawokk makane sediri hehhee..Assalmualaikum peace!


ni kamus klate:
kawe=aku
pehe=faham
sikit habuk=betol2 tak tipu
muta ligak=blur
beti=berhenti

Monday, 4 July 2011

sepetang y sememangnya petang

pada suatu petang y sememangnya petang,panas mentari menggelupaskan kulitku+dan menghitamkan lagi warna kulitku ini..seperti biasa aku melakukan rutin seharian ku semenjak bergelar surihani,eh silap..suri rumah buat seketika waktu ini..pada sebelah petang anak sedara aku akan datang kerumahku untuk ku ajarkan mereka iqra'..aku y berlagak seperti ustazah..memarahi+sambil buat2 muka ketat..mereka tak banyak mngeluh..malah sentiasa mendengar kata2 kemarahanku..manakan tidak dari minggu lepas sampai keminggu nie m/s y sama..masih sama..ape y ku ajar..masih juga tak diingat..nasib baik aku pandai bersabar..aku pk2,punya pk last aku taw ape y aku harus lakukan..keesokn harinya..aku memuji tanpa rela kpd anak sedara aku.."oh adik pandai,oh adik bijak..oh bijak2.." aku memuji tnpa memikirkan kesahihan pujian itu..stat aritu barulah anak sedara aku pandai mengaji..dari tak knal Alif,Ba,Ta..sekarang dah pandai baca ayat y panjang2..selepas siap mengaji..aku tengok ank sedara aku mengeluar beg plastik dari beg sekolah dia..dan isinya MAINAN.. lalu aku bertanya:"adik,pergi sekolah blaja ke main..?"aku berpura2 taksenyum lalu dia menjawap.."adik p sekolah blaja dan main la ciksu.."..erkkkkk..NI MESTI DARI PUJIAN AKU Y BERGUNI2 TU..DAN SEKRANG DIA BIJAK MEMBERI JAWAPAN tak sia2 ciksu puji heh.heh.heh.


P/s:kalu kita ikhlas lambat@cepat kita kan perolehi HASILNYA.peace!

ciri menantu pilhan mak aku

 1.mak aku tak pandang kat perempuan y kerja perpangkat 14 tingkat,mak aku tak pandang kat perempuan y berijazahkn obersi,mak aku tak pandang kat perempuan y berharta berguni2,mak aku nk perempuan y leh jaga ank teruna dia y leh jaga makan minum anak dia.

2.WAJIB pandai memasak.kata mak aku kalu pompuan tak pandai masak,bek simpan dalam guni..setakat nk goreng ikan pun takut ngn percikan minyak siap main perang2 ngn api yelah takut trkena muka..kopek bawang pun takleh, lagi bek takpayah nak jadi wife orang..simpan jer niat tu..

3.WAJIB pakai tudung! mak aku nie tak suka gegirl y ayu2 semua tu duk tempias2 rambut tuk lelaki laen..mak aku nk y solehah katanya...

4.background oke,mkasud y oke tu bukanlah OKE dari segi harta karun,OKE dari segi sifat musafat..kalu nk keturunan y baik berkahwinlah dengan keturunan y baik ..insyaAllah.

5.sopan berbudi bahasa,mak aku ni jenis y pantang ngn orang y kurang ajar..katanya..biar miskin harta,tpi jngn miskin BUDI bahasa..kalu kau nk jadi menantu mak aku..cakap yaw.wassup2,gua,lu MAAF mak aku tak terima..(cakap ngn geng2 korang tu laen punya crita)

assalamualaikum.kbai!

p/s:aku lil bit bz sekrang 

Sunday, 3 July 2011

cara buat belog korang pemes dengan cepat!!

langkah2 nak bagi BLOG korang pemes dalam 1 saat jer..hish! macam tak logik kan? meh nak bagi taw..even blog aku tak pemes kn..bukan pemes y aku kejar..aku wat blog nk abiskn sisa2 cuti aku y masih berbaki hee..sementara menunggu hari ketibaan aku menghabiskn waktu ku kearah y lebih bermanfaat! nie oke langkah2 dier erk...




KORANG KOMEN Y DASYAT2

  • oke y bab komen mengomen nie ade y senstif..ade y ohh terharunya..rupa2 ade y bace entry aku (y tu aku...)nak pemes kan? korang p komen dengan ayat2 pedas..sepedas berguni2 lada..gunalah kejahatan korang..buat si punya belog menanah baca komen korang..dalam satu saat zuuupppp belog korang pemes..KENAPA? sebb komen korang telah di jadi TAJUK UTAMA oleh sipunya belog..SENANG KAN?
KORANG COPY N PASTE TANPA KEBENARAN
  • oke y bb kopi mopi ni..y dasat ade tuu si punya belog berjurai2 entry..tiba2 ade si kopi..tanpa meminta kebenarann.HAH! ni peluang korang!..korang kopi bulat2..pastu korang letak link korang kat SHOUTMIX korang taip jom baca entry y saya kopi..kompom!! zuppp sepantas LRT belog korang pemes..dan sekali lagi korang dijadikan tajuk utama oleh sang punya belog..senang kan? mudah? HAH.HAH.HAH.
KORANG JADI KAKI KOMPLAIN
  • Oke y nie korang kene bekerja keras laa sikit..korang kene kuat mengadu..contah erk:belog A kata belog B "pe kejadah wat entry y ntah pape"..nak ditambah kegegeraman korang kutuk belog dia..korang kate..belog besepah..macam titanic pecah...JANGAN malu..ini untuk kebaikan belog anda! hehhe pepatah kampung batu pernah berkata..kalu malu sampai ketaon depan tak jumpa jalan keluar..
TAJUK ENTRY KORANG YANG..
  • oke y bb tajuk post ni..korang kene HEBAT sikit..kalu nk suh laku cepat belog korang..korang wat tajuk post korang..aku takde dara ke..aku kena pakse nikah ke..aku kena pijak dek korbau ker..aku dah tak teruna ke..komfrom2!! dengan cepat,pantas,laju belog anda menjdi tatapan umum! DAN jangn lupa share kat pesbuk! hehe..
SELAMAT MENCUBA =)
p/s:biar belog korang tak pemes sekrang..kerna dengan 1 komen ia akn berubah menjdi 10,10 ke 100 n bla2 (tak perlu aku taip angka digit itu sampai kesudah lah yer..hehe peace!) Assalamualaikum!

Saturday, 2 July 2011

soalan y buat aku lemas..

AMARAN:entry ni entry budak upsr punya taipan..

"dah kawen ke belom?" "mengajar ke..?"
"datang ngan suami ke..?" "suami keja ape..?" 
aku sering diaju soalan y cepu cemas sebegitu.owh aku rimas.rimas..bukan aku terlalu tua untuk merasa "rimas" dengan soalan sebegitu rupa..tapi aku rimas bila rupaku y muda+cantik+++++ nie dikatakan wife orang..sungguh keciwa hati ini menanggung pilu..tak.tak.tik.tik(air mata) malah y menjadi asben tk sah aku adalah abang aku sendiri..oleh disebbkan aku memag tak keluar ngn lelaki laen..hnya abg peneman perjalananku..aku dikatakan wife no2 abg aku..owh sungguh "uzur" diri ini..pernah sesekali aku dikata seorang guru pabila aku keluar bersiar bersama kazenku menghirup asap kereta dibandar..aku terlalu muda untuk semua ini..kejutan letrik 3 taon aku dibuatnya..mungkin sifat semula jadiku y begitu "mesra alam" dengan makcik2..oleh y demikian aku disukai oleh mereka..walau makcik tak cakap..saya boleh melihat perjalanan pemikiran makcik heh.heh.heh

beberapa bulan y lalu ku meninggalkan jejak kesekolah lama..ku bebual2 manja dengan ustazah ku..katanya:

"sekarang..cakap pun dah laen..ker dah kawen..tu cincin dijari tu..?"matanya melihat kejari manisku..
 aku tersenyum.."ini hiasan ditangan ustazah.." aku cuba2 membuat lawak,dan ketawa sendiri..walau ku taw ia tak lawak..

 aku tak anggap ini semua NEGATIF sebab bagi aku ini satu kelebihan..bila orang bertanyakn soalan sebegitu..sebenarny mereka menggap kita MATANG..bukan mengejek kita =)

aku dihujani berita HAPPY

|ASSLAMUALAIKUM|

aku dihujani berita gembira :) kelmarin 1 julay bfday abg tersyang..yakni abang kandung ku heee..y ketiga..kami wanita2 cun yakni merangkap wanita jelita iaitu mak aku+aku telah membuat panggilan tak berapa nak hangiit berjam kan pad pukul 7 pagi..yakni abang aku sedang sibuk mencari nafkah untuk bakal isteri y ku anggap bertuah! bila panggilan disambut.. lantas kami berdua menyuarakan VOCAL2 dan kelunakan suara kami.."hepe bfday too yuu,hepi bfday tuu yuuu" tiada kata y diungkap..hanya senyap..hehhe TERHARU! walau jarak kami berbatu2 namun ia tak menghalang kemulian hasrat kami jeng2..

mabruk jiddan kepada kawan sekolah aku y bergelar tunangn orang..dia memang layak untuk disunting! orangnya berbudi bahasa..berkaca mata..bertudung labuh dan berpurdah,student uia :) semoga kejinjang pelamin ya ukhti :)

petang tadi membawa my bby comot merangkap MOHD FAIRUS JUNIOR jalan2 mengenal kampung halaman..dengan begitu bgganya baju aku dibasahi air liur budak comot..tiba2 terasa mcam mak orang..oh! apekah?

last:baju raya dah siap!yahoo!


Friday, 1 July 2011

sebagai peringatn BERSAMA

Assalamualaikum..
satu peringatan sebenarnya untuk muslimin dan muslimah semua

mari kita renung-renungkan bersama
fikir-fikirkan bersama
jika satu hari nanti kita mati,
akaun facebook ini hanya kita yang tahu password
hanya kita yang boleh access..

dan

selepas kita mati..
apa yang jadi pada akaun fb kita?
mungkin ada yang akan ucapkan takziah
mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu
tetapi..
sedarkah kita
gambar-gambar kita..
akan terus membuatkan kita terseksa di alam kubur?
gambar-gambar yang tidak ditutupi aurat dengan sempurna
macam mana nanti?
lelaki ajnabi terus-terusan tengok
dalam masa yang sama, tiada siapa yang boleh deletekan gambar kita..
walau sudah bertahun-tahun kita mati, gambar itu terus ada..
saham dosa terus meningkat..

macam mana?
pernah terfikir tak?
tudung singkat yang dipakai tu, akan selamatkan kita dalam kubur nanti?
legging dan jeans ketat, boleh selamatkan kita?
baju yang membalut aurat itu, bagaimana?

mungkin kini
kita masih merasa tak sabar nak berkongsi cerita dengan gambar-gambar yang cantik
tempat-tempat yang kita dah lawati di muka bumiNya

tapi di akhirnya nanti..
semua itu tidak akan membawa erti
semuanya hanya tinggal kenangan bagi yang masih hidup
di alam kubur, semua itu tidak sedikit pun boleh menyelamatkan kita

cuba kita renung-renungkan,
saham dosa yang terus meningkat walau setelah ketiadaan kita di muka bumi sehingga hari akhirat

tutupilah auratmu sebelum auratmu ditutupkan
peliharalah dirimu sebelum dirimu dikapankan~

jagalah maruah diri sebagai seorang muslimin dan muslimah
mati itu pasti
persiapkan diri untuk mati itu perlu

moga Allah redha dengan perkongsian ini
amin~

jangan terlalu ghairah dalam mengupload gambar kita wahai hawa..KITA tk taw bila tibanya mati kita..jnagn terlalu ghairah membuka aurat wahai hawa..kita tak taw bila mati nya kita..fikirlah ape y terpapar diskrin :)



p/s:telah dicopy dan paste kembali dari FACEBOOK