Thursday, 30 June 2011

apabila y asli ditukar kpad versi kelantan



aku taw mesti ramai dah y taw..tapi aku nak post jugakkk blog nie aku punya kan? ahahhahaha..hish2 kretiflaa sape y buat nie aku y baca ape y tetaip kat dua gambar nie gelak nampak gusi..hehehehe.bangga weh tanoh tupoh ambo tu :) aku cari2 lagi y berkaitan nge klate..tapi xdop lah mano gambar tapi lagu2 klate banyok2 hahaha...mlah nok letak nt pnjang entry..oke peace!

p/s:sape nk blajar kecek klate..aku boleh tolong ajar..upah 20 sen oke?

kenangan trial

Assalamualaikum :) arini aku bangun awal lagi dalam pukul 4.20am.heee dulu bukan bangun pukul 4..tapi tido pukul 4..study bagai nak rak..pernah dulu..taim aku trial spm..punya la study2,study.kebetulan kawan aku si Asma dtang melabuhkan tirai dirumah aku..dia stay kt ostel...aku ajk dia bermlm kt umah aku..malam tu study2 sampailah otak aku dah xleh berfungsi baru tido..kekesokan paginya jeng2,jengg...jeng...dan jeng2,aku hampir terbbas subuh aku..sedar2 tengok2 6.45am..bayangkan taim tu mak+ayah aku dh takde kat rumah,bas aku pulak dah terlepas..baju sekolahnya tak bergosak ape lagi seryes mmg taim tu dah blur giler..taktaw nk cakap ape..aku taim tu tak kesah dah pukul berapa..y aku kesah EXM AKU! pk punya pk..kebetulan kat umah aku nie ade motor y boleh berfungsi lagi..jadi aku tibai jer motor tu..nk tak nak..aku kena p jugak..last2 aku drive motor tu n then ambik teksi..taim tu jam sudah menunjkkn pukul 7.45am cuak giler..si Asma tak abeh2 duk bla2,bla,bla duk kaji ilmu y ade dalam buku..aku? aku sedang menikmati keindahan pagi y begitu hening tatkala burung sedang terbang dngan bebas diawan biru..kereta berpusu2 mengeluarkan asap hitam..mstilah hitam kan? ade ker asap kaler pink? erk.. bila sampai jer sempat lagi jeling buku..padahal otak taim tu dah blur dah,..bila masuk bukak paper ..adoyai badan lemah giler...aku jawab ape ya aku taw..y aku tak taw aku letak tepi..nk jawab y taw jer dulu..alamak..blur giler,yelah ngantok berapa jm jer tido..mata penat,badan penat..kebetulan kedudukan meja aku last sekali n kipas berkepala tiga terpacak dibawah kepala aku..lagila aku bez zzzzzzz..malu?hehhe sekolah semua perempuan rasa malu tu kurang malah nafsu tido aku semakin melonjak2 ahha..
oh! ini bukan aku..aku pakai tudung heee
seperti y aku duga..aku tewas..tewas..tewas dek mata y begitu degil untuk menutup jua..lalu bermula episod mimpi dibangku hehhee..tido punya tido..siap bermimpi ape lagi..ape y aku mimipikan tu takpayahlaa yer nk ditaip kaan..tiba2 kang ade lak y muntah darah bace entry aku y panjng kebawah nie hahaha,exm oh exm! sebelom aku melabuhakn tirai menutup entry nie aku kasi 1 pic pelik.aku taw korang nie giler akan kepelikan
heee ^___^V
motor y dibaluti benang,ni laa motor y aku guna tu hehehe jangan percaya!


p/s:bukan kuantiti y dicari..tapi kualiti..ape guna balajr smpai kepagi..tapi bila nk jawab exm lesu+kesu.kbai peace2!

Wednesday, 29 June 2011

gambar y diambil pada waktu y tepat sekali!

asslamualaikum:) oleh disebbkan aku malas menaip..jadi aku tergugel bnda2 y mmberi manfaat untuk aku hee,jadi aku publiskn untuk dishare..hehhee.peace!







Tuesday, 28 June 2011

baby TERcomel didunia

semua gambar2 kat bawah nie antara bby y tercantik didunia..semuanya iras2 aku..hehhehehe..jom cuci mata jup! peace!


p/s:nati korang@wife korang mengndung..bukak belog aku yee..biar tengok puas2 mane taw terlekat salah satu rupa anak2 aku kat atas nie hehhee

reunion 2017 dimekah

|assalamualaikum|
bukak pesbuk tadi papp! tengok2 budak2 mahaad ajak reunion kah mekah bersame hubby masing2 adoyaii..kalu aku tak kawen lagi taim tu? tak ke malu haha..persoalannya siapa y jadi hubby aku? sape? aku pun taktaw heee.. llalalallala hanya Allah y taw..kalu umur masih panjang..kalu hidup masih berkesempatan nk kenal sape bakal tu insyaAllah akanku bawa..insyaAllah biiznillah :) peace!
sila tekan untuk tumbesaran
p/s:kawen itu ibadah..tapi kalu setakat kawen nk seronok..bek tkpayah..kawen dengan niat nk memperbanykkn lagi keturunan..

Monday, 27 June 2011

gelak sampai nampak gigi aku baca komik ni..

ASsalamualaikum  peace2!
oke gambar nie pasal kartun korea punya COMIC..hehe aku gelak nampak gigi baca komik diorang akakaka kelakar tahap ABC! ni antaralah ye..nk banyak lagi tekan link y dah aku bagi tu ^__^V
yang kedua ni aku taktaw nk cakap ape..tetibe rasa nk pengsan haha..nenek glamer!

Funny Korean Comic Strips (41 pics)
Funny Korean Comic Strips (41 pics)

p/s:banyak perkara y boleh kita lakukan untuk tersenyum :) oke peace! ^__^ V

CARA lulus exam tanpa perlu membca banyak2

|assalamualaikum|
nak lulus exam tanpa perlu membebankan otak? hehehe aku ada caranya hee..hehe.
yang nie belajar bagai nak rak..bagus2 macam aku dulu2 taim xm kurang lebih macam kat atas laa..

yang nie mesti korang hahaha y paling takleh terima y bb bawak masuk buku tu hadoii!oke y last ni y paling senang..kalu nk lebih berkesan...tmbah dengan air mata hehehe..oke cara last untuk lulu exam! berkesan nie..
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_

oke y nie siap berlukis panda ape..kalu korang nak lebih berkesan..korang lukisla tema kuarga panda,ayah panda,mak panda,adik panda,abg panda..n bla.bla 


p/s:jangan meniru..kalu kau dah study betoi2 insyaAllah boleh jawab..biar markah kau tggi disbbkn usaha kau..jangan nt takpasal rezult gempak,pointer gempak kerna meniru..ingtlah KEHIDUPAN kau tak berkat jika kau guna rezult kau y bukan hasil usaha kau sendiri.peace!


anda layak disimbah asid jika..

|assalamualaikum|
KECIK bukan sebarang KECIK asid aku simbah kalu wat hal HAHA
  • kalu aku msg kau..kau juz reply 3 patah pekataan jer.tak pun kau jer send ok.bek takpayah reply..aku tercungap2 nk p tengok msg..tp kau rply? hish!
  • cakap depan sikit..tapi cakap belakang berguni2
  • takpenah nak terima nasihat orang laen.. kepala cap batu nisan ke ape?
  • buat muka masam tanpa sebab y munasabah..(kuat makan cuka nie)
  • tak hormat perasaan orang laen
  • tak menghormati orang tua
  • bila nk mintak tolong,senyum sampai ketapak kaki..tapi bila dah ditolong? terimakseh nya tidak..HMM.
  • dengan orang laen boleh hormat dengan mak+ayah sendiri kau kurang hormat..ape jenis orang daa
  • bila kau in a relationship,kau bising kat pesbuk kau..bila kau clash? kau berasap kat wall aku ngn sttus kau
  • dalam 1 hari,10 sttus kau post kat pesbuk..bek WAT blog..luah jer ape kau rasa TAK perlu 10 post eeeeee.
  • cakap mencarut jer 24 jam eee
  • kau letak pic kau berguni2 kat pesbuk bila ade y puji kau cantik kau jawab.."erm taklah"padahal memang taak pun haha
  • bila kau salah kau tak pandai nk minta maap..kau jer pndai nk wat orang len rasa bersalah..eeee
  • kat belog kau besepah gambar kau+bf kau..kawen2 lar cepat..nt ajak aku makan free heh.heh
  • kalu aku komen kat sttus kau..kau tak bals..tapi kalu kaum ADAM y komen sttus kau..boleh pulak kau balas..HABIS TENAGA AKU DUK PK NK KOMEN APE TAW TAK?? RUGI 5 SAAT AKU KERNA KAU
  • bila aku add kau,tpi kau tak approve aku..kalu tak kenal aku takkkan add taw tak.keciwa aku keciwa..(sambil mengeluh)
p/s:aku takkan simbah asid betoi2..mybe aku akan gunakn unsur2 laen macam cendol..oke tak?

wat will u do?

|assalamualaikum|

p/s:jangan wat lawak diatas kepada suami@isteri orang kalu taknak kene lempang.dan jangan wat lawak tu kat aku jugak..nt aku P E N G S A N hah.hah.

Sunday, 26 June 2011

Amir khan film

|assalamualaikum|

oke seperti y sedia maklum aku nie peminat tegar si Amir khan..meh aku nk share  sikit cite2 dia y melotop panggung wayang,oke cite y aku rasa patot ditonton..cite y takde cinta minta2 nie..cite y memberi motivasi untuk kita...cinta y wat kita berfikir..ape y kita tak pikir..kalu ade mase terluang tengoklahh kalu tak tengok anda akan mengalami kekecewaan selama 10 saat.rugi tak tengok.

cite petama:TAARE ZAMEEN PAR(ARAHAN AMIR KHAN SENDIRI)

  • oke film nie mengisahkan seorang budak y berpenyakit dyslexia..(dyslexia ialah menderita kesukaran yang berhubungan dengan kata atau simbol-simbol tulisan...) dia akan menulis sesuatu hruf secara terbalik..oleh disebbkan kelemahanny itu..dia telah dimarahi oleh cikgu2nya dan disarankan dihantar kesekolah Khas..(sekolah asrama) disitu dia bertemu dengan seorang cikgu y gigih iaitu Amir khn..y baru ditukar kat sekolah baru..sebagai cikgu  ganti..tengah mengajar tu dia perasan ade satu budak ni..senyap jer..takpenah bukak mulut! bila ditya hanya diam sahaja jawapannya..amir khn  tgok buku kerja dia..semuanya merah2..semua cikgu komplain pasal budak nie..Disebbkan kerisauan terhadap budak tersebut..Amir khan pegi jumpa mak ayah dia..bila dia masuk bilik budak tu dia terkejut coz dia ternmpk LUKISAN y dilukis oleh budak tu y kita sendiri pun TAK LEH lukis..bermula dari hari tu Amir khan mengajr budak tu secara persendirian..diajar dan diajar..dan diajar..dan akhirnya..budak tu telah menjadi pelajr CEMERLANG! bersambung..ke CD y anda beli sendiri heh.heh.
FILM KEDUA:3idiots

  • cite y nie aku rasa ramai y dah taw kan..3 idiots y sememngnya tak IDIOT lansung! cite nie mengajar kita erti persahabatan..erti "pertalian" dan y paling penting..ialah cite nie ajar kita suh kejar ape y kita nak..ape y kita minat dan kita akan melakukan sesuatu kerja dengan ikhlas dan memperolehi kejayaan dengan adanya MINAT! kita xleh pakse diri kita@orang laen wat sumting y kita tak minat..kerna hasilnya akan mengecewakan..banyak lagi cite2 dia y aku suka tgok2..nt aku publish lagi..seryes aku cakap.kalu tak tengok memang rugi! kbai! peace!
P/s;cuba teka berapa umur Amir khan? hehee

bagaimana andai kita ketemu?

                                          |assalamualaikum|
pagi kelmarin aku kuar teman ma aku..tiba2 aku terjumpa mak+ayah seseorang..tapi aku jumpa dari jarak jauh..aku terdiam seketika..aku berpk2..bagaimana kalu aku terserempak dengan kau?


bagaimana hendak ku hayungkan kakiku lagi
andai ku berdiri bertapakkan
tanah y same dengan kau?
bagaimana hendakku tuturkan 
kataku lagi kerana ku telah lama menjadi bisu..
bagaimana hendak kuukirkan
senyuman buatmu jika
ku tak bisa tersenyum..
bagaimana hendakku melangkah
andai  sudah lama kakiku kaku..?
bagaimana?

aku cuma berharap hari itu takkan pernah tiba..cukup.cukup...aku sering terpk2 kenapa aku masih mebiarkan frame gmbar didalam bilik aku tersegam indah didinding dengan memori persekolahan kita..aku masih terpk2 kenapa aku gagal untuk membuangnya....?andai bisa diulang kembali masa y telah kita cipta menjdikan ia kenangan..aku cuma nak "kirimkn" nasihat,nasihat y belom sempat aku bagitaw...

benci
sakit hati
marah
sayang pernah singgah tapi sekrang? 
HANYA tuhan y tahu.
semoga hari tu takkan pernah muncul...

kita bermula dengan gelak ketawa..namun kita tamat dengan :| aku hanya pemain watak didunia..aku pernah menjadi "buta" kerana terlalu menjaga hatimu..dan akhirnya kita tamat dengan air mata.maaf aku tak layak untuk jadi kawan sedunia dan akhirat kau.bila ku melihat ibumu..aku terdiam.aku tenggelam dalam diam.ingin rasanya ku cium tangan ibumu.tapi..maafkan aku kerna memungkiri janji aku,aku pernah kata..aku akan berada didepan,belakang sisi kau..bila2 kau inginkan aku..aku pernah kata..aku akn jadi kawan kau selama2nya..tapi aku gagal nk tunaikan janji aku...aku telah cuba,tipu andai aku kata aku tak ingat kat kau..tipu jika aku kata aku dah "delete" kau..tapi tiap kali aku imbas kembali ape y kau katakn padaku..kesakitan itu lebih dalam.


langkah kita "mati" disini.

Saturday, 25 June 2011

bertudung

|assalamualaikum warga belog|

oke aini aku nak publish pasal tudung.kenapa? mengapa? wahai puteri2,adik2 manis y cantik jelita..tahukah anda..bahawa pakai tudung adalah WAJIB.kenapa hendak di "tayang" rambutmu y cantik,y panjang mengurai itu? bila ditutup kepalamu dengan tudung keayuan mu lebih terserlah..kenapa tak bertudung wahai gadis2 manis? adakah panas dek mentari y terpacak nun jauh dilangit?adakah..gadis2,adik2 ingin menunjukkn anda "hot" jangan lupa NERAKA JAOHH LAGI HOT..adakah....tak berkemampuan nk membeli tudung y hanya berharga 5 ringgit itu? kenpa topap 10 hinggit boleh dibeli sedangkan tudung untuk menutup auratmu tak boleh? DUNIA ni persinggahan dunia ini "virus" y begitu hebat..sesekali ia merebak..susah nk DELETE.1 helai rambut bersamaan dengan SATU DOSA..cuba byangkan bagaimana pula kalu 1 kepala? Allah..

ape kelebihannya andai membiar rambut anda di tayangkan? tiada 1 pun kebaikan dia malah keburuknnya bertimbun2,antaranya
  • kalu tak pakai tudung kene kuar duit p salon..kena jaga rambut..
  • kalu rambut rosak malu nk keluar..
  • menambahkan dosa y sedia ada
  • menjadikan diri anda "kurang" nilainya..
  • tidak dihormati..
  • akn menambhkan nafsu si kaum Adam
  • menjadikan kita lebih membazir
sebagai contoh:anda diberi pilihan supya memilih diantara dua hadiah..hadiah pertama..tidak berbungkus..tak suprise coz tak dibalut..sekali tengok taw hadiah ape..manakala hadiah y kedua pula,berbalut rapi..kemas dan cntik..dan anda tertya2..ape y ade didalmnya..kalu anda mahu y mana? mestilah y berbalut kan..Begitu juga diumpamakan dengan wanita, kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan auratnya dikhalayak umum..aku masih teringat kata2 seorng peniaga dipasar malam y mempromosikan jualan dia..katanya.. "mari2..rambut semakin MERAH,tudung semakin murah.." mula2ya aku tak paham..lalu perlahan2 aku paham..namun ada juga y memakai tudung tapi telah MENCEMARKAN imej bertudung...Nauzubillah.

cantik itu hak Allah....maka sesiapa menjalani hak Allah akan nampak cantik..... niat betul ke tak ke hanya Dia yang tentukan....cm hakNya kita dah jalankan....

 jom SCAN diri..
jom scan dosa..
jom!


p/s:SEBAB utama perempuan  pakai tudung adalah kerana itu adalah perintah Allah.Jadi pakai tudung kerana mentaati Allah. Bukan kerana dia cantik atau lawa...

Thursday, 23 June 2011

aku taw tapi aku masih buat!

aku taw,hidup ni cuma sementara..
tapi,aku endahkan jua..seolah2 aku hidup selama2nya..

aku taw segala perbuatan aku dicatat oleh raqib atid..
tapi aku endahkan..

aku taw setiap amalan aku akan dihisab..
tapi,aku lupa akan alam akhirat..

aku taw aurat itu aib..
tapi aku masih tak menjaga diri aku..

aku taw solat itu tiang agama..
tapi aku masih endah tak endah dalam melakukannya..

aku taw ajal maut ku bila2 sahaja..
tapi,solat masih tak ku jaga..

aku taw ape itu dosa,ape itu pahala..
tapi aku sering endahkannya..

aku taw cinta itu fitrah..
tapi aku jadikan ia fitnah..

aku taw menyentuh y HARAM buat aku itu dosa..
tapi aku masih melakukannya..

aku taw tak tutup aurat itu DOSA..
tapi aku masih ragu2 untuk pakai tudunng...

aku taw Allah memerhati aku,
tapi aku masih..masih melakukan maksit secara sembunyi..

aku taw ujian Allah ada hikmahnya..
tapi aku mudah berputus asa..

aku taw aku hambaNYA.
tapi aku sering 'hanyut'.

aku taw azab api neraka..
tapi aku masih melakukan maksiat..

aku taw betapa nikmatnya syurga..
tapi aku tak berusaha untuk mendapatknnya..
selepas mata tertutup tiada lagi y dapat disesali.
aku,kau semua taw ape y tertaip diatas..jangn kerana keindahan dunia ni..kita terus hanyut..KITA MUSAFIR SAHAJA DIDUNIA..DAN DESTINASI KITA Y TERAKHIR IALAH AKHIRAT..JANGAN MENJADI HAMBA DUNIA.assalamualaikum! peace!

Wednesday, 22 June 2011

Lelaki idaman Wanita

assalamualaikum warga belog.oke aini aku nak publish entry sal lelaki y wanita nak..heh.heh.heh.kalu salah betoikan aku yer wahai cik adik cantik+abang segak..

BERIMAN

  • yang part beriman ni y paling penting..kalu nk dirikan masjid kenelah cari lelaki y beriman..y pandai baca quran..y boleh imankan solat..kalu setakat kau ngji obersi..nk imankan solat pun tak boleh..bek simpan ijazah kau dalam peti sejuk..biar beku..ilmu dunia tu penting..tapi jangn lupa ilmu akhirat lagii pening..kalu bca quran pun gagap...bek batalkn lah niat nk jaga anak orang yee..
MENGHORMATI ORANG TUA
  • kalu darjat dah berpangkat2,blaja sampai PHD,kete 15 buah,muka hemsem ala2 AMIR KHAN tapi kalu tak beradab ngn orang tua bek tak payah..simpan jer harta dunia kau tu..lelaki kalu nak pikat hati wanita..terlebih dahulu kene 'ayat' hati mak dia kasi cair betoi..hehhe..ni kau nak nikah anak dara dia..tapi kau tak nk "nikah" ngn kuarga dia..simpan dalam guni jer hasrat kau tu..

KELAKAR

  • yang bab kelakar nie..bab tambahan jer..yelah kalu dah jodoh kita jenis pendiam..takkanlah nk paksa dia wat lawak bodoh laak kan? tapi..perempuan ni,jenis y suka pada lelaki kelakar..tpi bukan wat lawak bodoh..nt tak kelakar laa nampaknya..kelakar y sebenar2 kelakar ialah lawak dalam diii y di'tonjolkan' dalam keadaan spontan..
PENYAYANG
  • oke sifat kasih dan syang nie amat2 senang..tetapi jarang y leh pamerkan perasaan mereka..tak kira kaum Adam mahupun kaum Hawa..wanita suka lelaki y bersifat penyanyang..lelaki y suka pada budak..dan sayang akan binatang..itu sifat y sangat comel bagi kaum wanita..even bagi kaum lelaki ia simple tapi..bagi kaum wanita..ia sngat comel..hehhe
JUJUR
  • wanita ni paling pantang andai dia kene tipu dan curang! paling2 pantang..sebab wanita nie,bila hati dah bertaut dia akan tetap suka dengan sorang saje..wanita paling pantang andai lelaki tak jujur,kuat menipu..kalu asyik nk menipu jer kojenya bila lak nk bercakap benar?
BONUS+DURIAN RUNTUH
  • oke,y bab bonus@durian runtuh nie..kalu si wnita dapat laki y hemsem+kaya..y tu bb bonus..tapi sekrang semua nk cantik2,hemsem2,kaya,mane ade dah y nak sebaliknya kan? kalu itu y membawa kebahagian kepada anda teruskan..tapi harus ingat CINTA TANPA AGAMA,ANDA AKAN TERSASAR..rupa kan reput dimamah usia,harta akan habis dek tamak..

sebuah duka yang...


Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam akan berakhir, hari akan berganti
Takdir hidup akan dijalani..

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring,
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam akan berakhir, hari akan berganti
Takdir hidup akan dijalani

siang menyapa,malam pun tiba..
dosa ku y dulu bagaimana?
bagaimana..andai mata terpejam..
andai terpejam sebelom sempat aku bertaubat?

betapa..betapa..betapa..lalainya aku..
betapa..jaohnya aku "hanyut"
hanyut akan keindahan,kemanisan dunia y FANA ini..
bagaimana dosaku denganMU ya Allah?
dosa dengan ibu,bapa,kuarga ku Ya Allah?

p/s:masa tak boleh diulang,TETAPI dosa y kita lakukan..boleh dicuci,dengan taubat kepadaNYA =)

20 perkara JANGAN kita lakukan

Sesungguhnya dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita. Dibawah ini terdapat 20 perkara JANGAN yang seharusnya kita ambil ikhtibar. Tidak dapat dinafikan ada terdapat perkara-perkara yang terkena batang hidung saya sendiri.
Tetapi sebagai umat ISLAM, kita harus saling ingat memperingati di antara satu sama lain. Semoga kita umat Islam akan terus mengungguli dunia InsyaALLAH.

1. Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.

2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.

3. Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.

4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapan.

5. Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).

6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita di kongsi syaitan.

7. Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

8. Jangan pakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

9. Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

10. Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.

11. Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.

12. Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita. Hilang bahagia.

14. Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.

15. Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

16. Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

17. Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.

18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

20. Jangan mempertikaikan Kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

Tuesday, 21 June 2011

bukanlah..

assalamualaikum.dalam alam dunia sekrang semua mengejar kaya..semua mengejar kecantikan..semua mengejar no1..masih ade ker y mengejar keburukan? masih ade ker y mengejar kemiskinan? alangkah bagusnya kalu kita mengejar kekayaan diakhirat..kecantikan diakhirat..ustazah aku penah cakap.."pahala nie tak siape leh tgok..kalu semua leh tengok..semua kejar pahala.." contoh.solat sendirian..pahalanya 1,manakala solat berjemaah pahalanya 27..1 dan 27 msti byk 27..tetapi masih ramai y solat sendirian..kenapa? tepuk dada,tya iman =)

Bergunung manapun harta, bukanlah kaya namanya, jika miskin budi bahasa.

Segagah manapun diri, bukanlah namanya pahlawan, jika nafsu tidak dapat dilawan.

Secantik manapun rupa nan ayu, bukanlah ratu jika buruk tingkah laku.

Setinggi manapun darjatnya, bukanlah namanya mulia, jika tiada iman didada.

Melangit manapun ilmu, bukanlah namanya bijaksana, jika tidak diamal dan diguna.

Sealim manapun warak, bukanlah ulama', jika takbur dan riak...


Monday, 20 June 2011

sederhana itu lebih baik...

assalamualaikum...semakin lama..semakin pendek entry aku..hehhe bagi aku..biar pendek..asal ade y baca..biar sikit..asal padat msgnya..ape guna entry 4,5 perenggan tapi isinya lucah? y lagi sedih ade jugak y komen..hmm.adakah aku tak berfikikiran  terbuka? ohw.tidak untuk entry lucah...takkan,nampak sangat pemikiran si punya belog tu dah zero..dalam banyak2 entry..asal pasal tu jugak nk dipostkan? kalu kita asyik cakap@post kat belog pasal bnda,ayat tak senonoh ape kita dapat..?


nabi SAW bersabda: dua tapak kaki Adam takkan bergerak di padang mahsyar sehingga ditanya empat perkara.

  • umur:dihabiskan dimana?
  • jasad:digunakan untuk apa?
  • ilmu:apa y dibuat?
  • harta:dari mana diperolehi dan kemana dihabiskan?
renung kejap.harini berapa kali kita wat kebaikan? kelmarin? masih banyak kearah dosa@tak? manusia takde y sempurna..tapi kita setiap hari kena berusah untuk kearah kebaikan.. =) bersyukurlah anda masih sedar pabila anda terlalai melakukan dosa..

“Wahai anakku, duduklah dengan para ulama dan rapatkanlah lututmu dengan mereka kerana Allah akan menghidupkan hati dengan cahaya hikmah sebagaimana Allah akan menghidupkan tanah yang gersang dengan curahan air hujan dari langit."(luqmanul hakim)

ape agaknya?

assalamualaikum..dari satu belog ke satu belog aku "melangkah" kebanyakannya berentrykan "HARI BAPA" ada y sangat "comel" kata2nya..ade juga y merobek hati aku..ya aku seorang luarannya nampak kuat..tetapi dalaman aku lemah..aku mudah menitis..ade 1,2,3,4,5,6,7,8 n bla2 entry y aku baca..katanya..sedih dirinya tiada ayah seperti kita..ade pula entry y katanya sedih..ayah dia takde disini lagi disisinya..y sure bukan KEMBALI ye..mybe..penceraian? hmm.ade entry y panjang sampai kebawah..aku baca 1,1,1,1 perenggan dia punya entry..sangat rapat hubungan mereka anak beranak..last2 ayat dia "semoga ayah dia ditempatkn dikalangan orang beriman" ..Allah...Aku terdiam.setiap entry y dia taip...aku baca dengan gelak ketawa..katanya ayah dia dulu taim raya beli baju kaler same..nk suh sedondon..swet kn? katanya lagi..masa ayah dia masuk wad..ayah dia penah offer nk tolong "ayt" nurse y cantik2 kat hospital tuk dia..owh.sangat sporting! tapi tak sangka entry tu entry sedih..


aku cuba pk sekejap.ape y aku akan aku rasa..andai aku ditempat mereka?mereka y tak berbapa?mereka y menjdi mangsa penceraian? ape perasaan mereka pabila melihat anak orang laen keluar berpimpin tangan,bergelak ketawa dengan ayah mereka..sedangkan mereka? MATI itu pasti..kita y hidup harus teruskan hidup.ingat! anak TUGASNYA adalah mengirimkan doa buat Ayah+ibu =) Alhamdulillah..aku bersyukur tika mata mula berjinak2 melihat dunia..aku sudah kenal ape itu "kasih sayang" seorang BAPA..sedangkan orang  laen tak pernah kenal ape itu kasih sayang dari insan bernama BAPA..."abah SELAMAT HARI BAPA.terima kasih kerana tetap sabar dalam "memegang" tangan ini dari jaoh tersasar.." =)
|Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.|"
p/s:alfatihah buat pak uda@zami ismail(pelakon komedi)..semoga ditempatkan dikalangan orang beriman Amin.

Sunday, 19 June 2011

kelmarin dan..

assamualaikum warga belog :)
masa ber"layar" dengan begitu pantas kan?
kelmarin,yesterday
i was a child...berhingus..
stepping into da world of mankind..
everything was new..n strange,
everything was pure n plain..
pakai tudung pun terbus kehadapan..
akan menangis teresak2 andai tak dibeli coki2..
mula mengenal ABC,123,ALIF,BA,TA..
i stepped on slowly through life..

today.arini saat ni..
i'm a grown girl.....
living in a world of reality,where..
everything isn't as plain as ever..
where problems come by a dozen...
life is a struggle for eternity,
i step on with on hope and integrity..

esok?
ape yang akan berlaku?
wat will 2morrow be 4 me?
masih bernyawa?masih boleh melihat keindahan ciptaanNYA?
i'm still unsure..but i hope it will be,
bright and sunny as the sunshine..
bringing with peace n harmony,
dengan terus men"topap" amalan sebanyak mungkin..
untuk bekalan ke"sana"
aku berharap pabila "waktu jemputanku"
untuk bertemuNYA..
aku didalam keadan y dipenuhi amal..
bukan.MAKSIAT.
InsyaAllah :)




Friday, 17 June 2011

beritahu pada muslimah itu

Beritahu pada muslimah itu
dirinya ibarat kaca;
disentuh terguris,
dihantuk serpih,
dihempap berkecai.

Beritahu pada muslimah itu
jaga tutur kata;
cakap tinggi nanti dibenci,
terlalu rendah dipijak pula,
cakap sombong mengundang lawan,
hati-hati meluah kata,
kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa.

Beritahu pada muslimah itu
jaga tingkah laku;
harga diri letaknya di situ,
jangan meluru ikut telunjuk nafsu,
sesekali tersilap langkah,
akan dihukum selamanya,
keturunan dicerca payah,
menyesal kemudian bukan faedah.

Beritahu pada muslimah itu
jaga pakaian,
ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan macam manapun,
biar orang kenal...Dia orang ISLAM.

Beritahu pada muslimah itu
simpan secebis malu;
kerana malu itu,
sebahagian dari iman...

Thursday, 16 June 2011

SOLATLAH KAMU SEBELUM KAMU DISOLATKAN

Assalamualaikum..sangat2 sedih bila azan menandakan waktu maghrib dilaungkan..anda masih duduk dikaca TB..tanpa menghiraukan azan..tanpa bergegas menunaikan solat.. kenapa cite nora elena y dilebihkan?kenapa? dunia dikejar? kenpa?

 SOLATLAH KAMU SEBELUM KAMU DISOLATKAN

Bersihkanlah dirimu....... sebelum kamu dimandikan...Berwudhu'lah kamu sebelum kamu diwudhu'kan..Dan solatlah kamu..sebelum kamu disolatkan
Tutuplah 'auratmu sebelum auratmu ditutupkan Dengan kain kafan yang serba putih Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih Walaupun orang yang hadir itu merintih..Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah Dengan empat kali takbir dan satu salam Berserta Fatihah,Selawat dan doa Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah 
Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk
dan sujud Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian..Justeru ku menyeru sekalian Muslimin dan Muslimat..Usunglah dirimu ke tikar solat Sebelum kamu diusung ke liang lahad Menjadi makanan cacing dan makanan ulatIringi dirimu ke masjid..Sebelum kamu diiringi ke PusaraTangisilah dosa-dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa'Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan..Dengan panggilan 'Izrail yang menakutkan..........

Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan Kerana ianya berguna untuk yang tinggal Bukan yang pergi Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan Ingatlah di mana saja kamu berada Kamu tetap memijak bumi Tuhan Dan dibumbungi dengan langit Tuhan Serta menikmati rezeki TuhanJusteru bila Dia menyeru,sambutlah seruan-Nya Sebelum Dia memanggilmu buat kali yang terakhirnya 
Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti Lalu menjadi segumpal darah..Lalu menjadi seketul dagingLalu daging itu membaluti tulang
 Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu Yang kalau jatuh ke tanah Ayam tak patok itik tak sudu Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu Yang lebih agung dari malaikat Lahirmu bukan untuk duniaTapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat
Sambutlah seruan 'Hayya 'alas Solaah'Dengan penuh rela dan bersedia Sambutlah seruan 'Hayya 'alal Falaah'Jalan kemenangan akhirat dan dunia Ingatlah yang kekal ialah amal Menjadi bekal sepanjang jalan Menjadi teman di perjalanan Guna kembali ke pangkuan Tuhan Pada hari itu tiada berguna harta, Takhta dan putera Isteri, kad kredit dan kereta Kondominium, saham dan niaga Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia.


p/s:sama kita ambil pengajaran..bersyukurlah ALLAH TAK MENCABUT NYAWA ANDA KETIKA ANDA LALAI,LEKA MENINGGALKAN SURUHANNYA

HAdiah Kecil dari insan bernama ABAH..


Seorang pemuda yang sedang berada di tahun akhir pengajiannya mengharapkan sebuah kereta sport daripada ayahnya...lantas, si pemuda memberitahu hajatnya kepada ayahnya, seorang hartawan yang ternama...si ayah hanya tersenyum...si anak bertambah yakin, andai keputusan peperiksaannya begitu cemerlang, pasti kereta itu akan menjadi miliknya..beberapa bulan berlalu...ternyata si anak, dengan berkat kesungguhannya..telah beroleh kejayaan yang cukup cemerlang..hatinya cukup gembira sekali dan berbunga-bunga keceriaan serta keriangan. Satu hari...si ayah memanggil si anak ke bilik bacaannya..si ayah memuji anaknya...sambil menyatakan dgn kejayaan si anak yang cukup cemerlang...si anak tersenyum puas...di ruang matanya terbayang kilauan kereta sport merah yang selama ini menjadi idamannya itu...si ayah yang bagaikan mengerti kehendak si anak, menghulurkan sebuah kotak yang berbungkus rapi dan cantik...

si anak terkesima...sungguh...bukan itu yang kuhajatkan...dengan hati yang berat...kotak itu bertukar tangan...matanya terarah kepada riak wajah ayahnya...yang tidak menunjukkan sebarang perubahan; seolah-olah tidak dapat membaca tanda tanya yang bersarang di hatinya.... dalam pada itu, si anak masih membuka pembalut yang membungkus kotak itu...penutup kotak dibuka...apa makna semua ini???.. Sebuah Al-Quran kecil.. comel dgn cover kulit..tinta emas menghiasi tulisan khat di muka hadapan...si anak memandang ayahnya...terasa dirinya dipermainkan...amarahnya membuak...nafsu mudanya bergelojak...ayah sengaja mempermainkan saya...ayah bukannya tidak tahu betapa saya menyukai kereta tu...bukannya ayah tidak mampu utk membelikannya...sudah ayah...bukan al-Quran ni yang saya nak...katanya keras...al-quran itu dihempaskan ke atas meja bacaan...si anak terus meninggalkan si ayah..tanpa memberi walau sepicing untuk si ayah bersuara...pakaiannya disumbatkan ke dalam beg..lantas,

dia meninggalkan banglo mewah ayahnya...memulakan kehidupan baru dengan sekeping ijazah yg dimilikinya.... 10 tahun berlalu..si anak kini merupakan seorang yang berharta...punyai syarikat sendiri...dengan isteri yg cantik dan anak-anak yang sihat...cukup membahagiakan...namun hatinya tersentuh...sudah 10 tahun..sejak peristiwa itu dia tidak pernah menjenguk ayahnya...sedang dia berkira2 sendiri...telefonnya berdering...dari peguam ayahnya...ayahnya meninggal dunia semalam...dengan mewariskan semua hartanya kepada si anak...si anak diminta pulang untuk menyelesaikan segala yg berkaitan perwarisan harta...dan buat pertama kalinya setelah dia bergelar bapa...si anak pulang ke banglo ayahnya...memerhatikan banglo yg menyimpan 1001 nostalgia dlm hidupnya.. Hatinya sebak..bertambah sebak apabila mendapati di atas meja di bilik bacaannya...al-quran yang di hempaskannya masih lagi setia berada di situ...bagaikan setianya hati ayahnya mengharapkan kepulangannya selama ini...perlahan2 langkahnya menuju ke situ...mengambil al-quran itu.. membelek2-nya dengan penuh keharuan...tiba-tiba...jatuh sesuatu dari al-quran itu...segugus kunci...di muka belakang al-quran itu...sebuah sampul surat ternyata diselotepkan disitu...kunci itu segera dipungut...hatinya tertanya2...nyata sekali...di dalam sampul surat itu...terdapat resit pembelian kereta idamannya...dibeli pada hari konvokesyennya...dengan bayaran yang telah dilunaskan oleh si ayah... sepucuk warkah..tulisan tangan orang yang amat dikenalinya selama ini..hadiah teristimewa untuk putera kesayanganku....air mata si anak menitis deras...hatinya bagai ditusuk sembilu..penyesalan mula bertandang...
Namun semuanya sudah terlambat...Sekadar renungan bersama: berapa banyak kita melupakan nikmat Allah, hanya semata-mata kerana nikmat itu tidak "dibungkus", didatangkan atau diberi dalam keadaan yang kita hajati?? ...Wassalam... 


p/s:nah tisu..lap air mata.......lalallala sayang abah :)

Wednesday, 15 June 2011

kapel nie bez!

assalamualaikum kepada y sedang kapel mapel diluar sane@y tengah single mingle yee..mesti muka buruk ni sebb tu aku  korang tak laku lagi kan? HAH.HAH.DAN HAH..wah...sape kate kapel nie tak bez? sape kate? meh sini aku nk bagi 2 thumb up sikit! eh! kapel bezz AAA bezz sangat2..nak taw nape..bila kita kapel nie kan..kita dapt bantu membantu..tolong menolong antara 1 sama laen taw...tolong sape? ala..tolong CELCOM+MAXIS+DIGI tuk wat mereke lebih kaya..dan kaya..dan kaya.. pada waktu dan masa y sama korag pun jadik semakin bankrup..lalallalla.. yelahh heeii korang ingat orang kapel sekarang maen post2 surat? tara.tara.tara okew! skali topap 5 hinggit tuu esok@lusa dah abes..asal? begayut..bermsg ngn cik sayang@cik abang..korang ingat msg nie skali 1 hari? heii 1 msg 1 saat okeeey! sayangg kan? hahhaha..yelah nak kuar date hari2 DUIT pun keluar jugakk..msg lagi bagus..kan? kan?..pastu bile kapel nie kan seronokk..eh..bukan seronok..2 ronok 3 ronok dan beronok2...korang pe taw  korang bukannya laku ! hahahaha


pastu kan..bila kapel kta dapat luah kan masalh kita kat orang y kita sayang..ckap je ape.."ayang nak makan coki2,ayang nak makan nasi kepala ikan..n bla.bla.bla.. si abang akan blas "laut cina selatan abang akan redah taw tak yang" asal erk?sakit sikit jer ngadu kat si abang...sedih sikit ngadu kat si abang..kene gigit nyamuk pun ngadu kat si abang..adoyaiii!  asal? Allah kan ade..luahkanlah Kat Allah..DIA jer y leh tunaikan permintaan kita setakat mintak nk beli coki2 budak darjah 1 pun leh beli..setakat nak makan nasi kpala ikan tu aku boleh masak..kalu luah rasa sakit tu bukan leh hilang  pun sakit tuu..HANYA ALLAH jer y leh hilangkn... nie kalu nk masuk mall ker,nk p umh sedara ke,nk p tido ke kene habaq kat si abang..erkkk..perlu kah? tak rasa macam dikonnkong ker? kawan aku cakap: ''pa,orang y ade kekasih ni len pa,kalu tak cakap pegi mana2,komfom akan gaduh.." perlukah diinfokan setiap masa? eeeeeeeeeerrk! aku rasa mak aku pun jarang tanya aku sedang wat pe..ni pulak orang y aku rasa takde kaitan ngn hidup aku..tak pelik ker?


sedar tak sedar bila kapel nie,kita sebenarnya sudah bnayk menderma..HAHHA bukan derma y bagi duit tuu..derma amalan kita kat syaitan.. yelah zina hati tuu wei...pag,petang,malam,,"daling i lap yu taw,daling i rindu yu taw!"(padahal baru beberapa saat jer pisah..)orang kalu nk derma duit sayang sangatkan sebab takut duit akan semakin sikit..tapi kalu derma amalan takpe pulak kan?? yelah pahala nie benda tak nampak..kalu nampak aku rasa ramai y tak sanggup! derma kat awek@abang takpe pulak..takpe abang balik jalan kaki..asal sayang tersayang balik naik teksi..wah baeknya..takpe abang makan tulang ayam..asal ayang dapt makan mekdi..takpe abang makan ais..asal ayang makan aisblog! wahhhh romantikkk sangatt.........................................nak taw lagi takk bila kapel mapel nie kita leh KUAT kan ingatn kita taww! yelah asyik ingat kat si abang jer..wah! bila duk ingt kat si abang jer..bila lak nk MATI? bila lak nk ingat Allah? Nauzubillah..cuba kita pikiaq jap..kejap..kalu hari2 duk ingt kat si abng..duk msg kat si abang..bila kawen? nak cakap ape? malah lah nk TAIP  benda y aku dah postkan dulu...


satu lagi aku rasa korang tak pasan..bila kapel mapel nikan..kita sebenarnya menjadi seorang y lebih tepati masa..yelahh kalu datang lamabt nt awek majokk..bile majokk kene pujukk..awek jaman sekarang stakat pujuk ngn kata takpayah bek simpan dalam guni...pujuk sekarang pujuk besertakan hadiiahhh..takkan nk bagi coki2 ya dok? mestilah blanja makan y tempat grand2 HAH.HAH.HAH.dan HAH...bila kapel nikan..kita akn jadik baikk..baik tang mana tu?? yelahh ayang cakap..jangn wat ni..jangan wat tuu..tapi belakang ayang?? pijak rumput pun x patah! hahahha sape taw kan? 
tambahan pula,wah macam ayat karangan BM.. hahahha..orang y kapel mapel nie suka senyum taw takk..diorang senyum tak tentu masa..orang marah pun senyumm wah bgusss! alahai tengah angau katakan..takpe senaman MUKA sebelom tua ya dakk?


Ya Allah,
aku berlindung dariMU ya ALLah..aku tak ingin cinta y hanya membawa aku kelimbah hina yaAllah..aku tak ingin membagi kasih pada insan y bukan halal bagi ku...ya ALLAH..
jauhilah aku dari cinta panahan syaitan, berikanlah cintaku ini kepada seseorang yang sangat mencintai-Mu. Lapangkanlah hatiku ini dengan cinta-Mu yang sejati. Sekiranya dia bukan Kau ciptakan buatku, maka Kau jauhkanlah dia dari pandanganku dan berikanlah aku kekuatan untuk terus bercinta dengan-Mu.ya Allah jauhkan aku dari cinta dunia semata2..aku lemah..aku sering kecundang dek nafsu ya Allah..jauhkan aku dari hubungan y tak HALAL bagiku..aku berlindung dariMU ya ALLAH...Amin ya RAbb..


kepada yang TAK LAKU tu:bersyukurlah kerana Allah masih menjga hati kita dari terjatuhh kat tangan y bukan halal wat kita..jangan bersedih andai takde y suka..andai takde y nak..TAPI bersedihlah andai suatu ari anda menutup mata dalam keadaan melakukan DOSA! single is better..kapel is??trouble!


p/s:kita sebagai kaum hawa..kena jual mahal..biarlah orang nak kate "eleh! jual mahal sangat nt takde nak "beli"...sape kate? sape kate? Allah dah sedia kan kita jodoh masing2..jangan bimbang..wat pe nk kapel mapel? dah koje? okeh p laa masuk minang..masih blaja? blajalah rajin2..takyah nk pikiaq nk kapel..kalu kapel nt bila clash? hah camne? sedih berlagu2 lakk..
muka yang cantik takkan kekal..muka bila dah tiba hari tua akan bekedut..tapi hati y "cantik" takkan bekedut.. biar ape y kita miliki mencntikkn ape y kita ade..jagalah..simpanlah cinta kpad y halal..okeh Barakallah :)