Thursday, 17 May 2012

cerita CINTA tanpa tajuk (episod last)

episod SATU 

episod DUA 

episod TIGA 

episod EMPAT 

sudah 2 hari lisa tak sedarkan diri..si Adam tak henti henti dari terus berdoa dan terus berdoa..hari seterusnya lisa slow slow bukak mata,dilihat sekelilingnya..sungguh ceria..dengan ada ballon..di dinding dipenuhi dengan sticky note..,terdapat patah patah perkataan yang membuatkan lisa tersenyum melihatnya.


"lisa kau orangnya tabah,cepat sembuh"
"lisa..cepat sembuh..aku nak tengok senyuman ko" 
"nanti bila ko dah sembuh,aku janji xkan sakitkan hati ko lagi,cepat lah sembuh.."
"lisa...jom kawen"dibawah disertakan tarikh dan masa.
diaatas meja sebelah katil lisa,kelihatan al quran
bagai nak tercabut jantung dan limpa si lisa..bila terbaca ayat last sticky note itu..siapakan yang buat semua ni.. lisa kedengaran suara sayu sayu dari bilik..suara yang dia pernah dengar sebelum ni..seakan akan suara itu semakin hampir..pintu dibukak,lisa cepat cepat berpura pura tidur..


"assalamualaikum lisa,apa khabar? cepat sembuh ya lisa,ko kuat lisa..ko tabah! cepat sembuh ya.." Adam bersuara..sayu suaranya..lalu al quran di gapai,dan dibuka..
belum sempat Adam membaca al quran..tiba tiba dia terdengar satu suara..suara yang sudah lama dia ingin dengar..
"waalaikummussalam.."jawab si lisa dengan nada yang lemah
Adam terkejut..dia kelu..dia menjadi bisu tanpa boleh berkata apa apa lagi dia,bersyukurnya dia bila mendengar suara Lisa,tak dapat dibayangkan lagi..dia  berlari mendapatkan dr Yusoff,untuk mengkabarkan berita gembira.

"Adam? takkan adam yang selama  ni jaga aku..? maknanya dia sudah tahu akan keadaan aku yang sebenarnya.."lisa bermonolog sendirian 
sebelah petang..lisa mula bersuara..dia ingin mencari jawapan bagi soalan yang bertubi tubi dalam otak fikiran dia..


"adam..ko ke yang jaga aku selama ni..?" ko ke yang bagi sticky note kat aku selama ni..? adam...ko dah tahu ke hal sebenarnya pasal aku.?adam diam..tertunduk memandang bumi...lalu dia bersuara
"ya..aku yang bagi sticky note itu..."dia terdiam..lalu bersuara kembali "lisa..sudikah  andai ku jadikan kau halal bagi ku?lisa sudikan kau,melengkapkan kehidupan ku? sudikan kau jadikan aku sebagai suami mu..?" lisa terdiam.."kenapa aku..? sedangkan ko begitu membenci aku..ko pernah cakap yang aku orang last yang akan ko pilih...kenapa aku..?

Adam tersenyum.."aku tak pernah membenci ko lisa..tapi aku takut...takut ko takkan sayang aku,jadi aku pilih untuk menjadi orang yang ko benci..sekurangnya aku masih ko ingat..walau ingat sebagai orang yang ko benci..dan lisa..ko sentiasa menjadi orang yang last aku pilih..kerana aku tiada yang pertama..dan ko lah yang last dan yang pertama.....takpe lah lisa..aku balik dulu...semoga cepat sembuh..assalamualaikum "
adam berlalu dengan wajah yang sayu..tetiba henponnya berbunyi..petanda msg baru telah masuk ke inbox nya..dibuka lalu dibaca perlahan lahan..

"aku setuju jadi isteri ko..aku setuju jadi yang halal buatmu.. :)"msg dari lisa yang cantik.
adam tersenyum senyum dengan begitu hemsemnya..bersyukur dia kerana dia akhirnya boleh jadikan lisa,insan yang sudah lama dia mendokan agar dijodohkan dalam solatnya..akhirnya..sah jadi isterinya..si lisa telah membrikan satu surat pada Adam..

"assalamualaikum buat suami yang baru ku miliki..terima kasih kerana kau memilihku untuk menjadi isterimu..untuk dibimbing ke jannah..aku bersyukur kerana aku dipilih oleh kamu..suami ku..kamu pernah bertanya..kenapa aku selalu kasar,kenpa aku asyik marah marah bila dengan kamu,mahupun dengan lelaki lain..jawapannya..kerana aku wanita..aku tak mahu aku melembutkan jiwa dan meruntuhkan iman mana mana lelaki dengan lemahnya tutur bahasaku..dengan lemah gemalainya aku berjalan....kamu bertanya lagi..kenapa aku begitu "sombong" jawabku,,aku sombong kerana aku sedang menjaga hatiku...sekian dari isteri yang baru kau miliki..." 
si adam tersenyum.."terima kasih kerana memberikan hatimu,dan menjaga hatimu hanya untuk diberikan padaku ..aku yang halal buatmu..Alhamdulillah :)

TAMAT 

23 comments:

  1. wahhh...ayat lisa untuk adam..hehe

    bestt ayat neh..

    "terima kasih kerana memberikan hatimu,dan menjaga hatimu hanya untuk diberikan padaku ..aku yang halal buatmu..Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  2. giler ar citer ni.. pha... aku nak request something ni.. lepas ni buat citer lagi semacam ini boleh? aku akan jadi pembaca ko yang paling hemsem macam adam.. hahaha..:p

    best ending beb.. thumbs upp.. ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHAHHAH okeyh Adam,eh adan hehehe

      Delete
  3. bila masa ang wat semua ni pha?

    ReplyDelete
  4. okay dah fall in love dgn jalan cerita. hebat ! :D

    ReplyDelete
  5. serius, rasa sebak baca episod yg kali ni~

    ReplyDelete
  6. best do cita ko

    ReplyDelete
  7. Bestnya!!!!weeee~

    ReplyDelete