Tuesday 14 February 2012

awaitt ketegaq sangat ni!

assalamualaikum.


memandangkan ramai yang masih degil,kepala keras macam pokok kepala,nk jugak smbut hari velentine tuh.meh sini aku nk share satu kisah pasal velentine.(aku copy dari pesbuk)



VALENTINE adalah nama seorang penganut Kristen yang dibunuh melalui sebuah penyiksaan karena dia pindah agama dari seorang penganut Animis Romawi menjadi seorang Kristiani.


Setelah bangsa Romawi memeluk agama Kristen mereka tidak membuang tradisi Animis tersebut tetapi menggantinya dengan memperingati hari kematian Valentine sebagai tokoh penyebar cinta dan damai dan prosesi peringatannya dimodifikasi menjadi:


"Mereka membuat sebuah perkumpulan massa, lalu menulis nama-nama wanita yang telah memasuki umur nikah pada lembar kertas, lalu digulung. Kemudian dipanggil seorang pemuda untuk mengambil satu kertas dan membukanya. Nama wanita yang tertulis dikertas tersebut akan menjadi pasangannya selama setahun, andai setelah satu tahun hidup bersama tanpa nikah mereka merasa serasi mereka melanjutkannya dengan pernikahan. Andai tidak ada keserasian maka pada hari valentine tahun mendatang mereka berpisah".


Perayaan ini ditentang oleh para tokoh agama saat itu dan mereka mengeluarkan larangan memperingatinya karena dianggap merusak akhlak para pemuda dan pemudi. Dari sisi manapun, budaya ini tetap salah dan merusak, baik secara gaya hidup atau akhlak.


Masihkah ingin merayakan hari Valentine?


SHARING karena PEDULI, "SHARE" fakta ini sebanyak-banyaknya!! =) ♥




11 comments:

  1. saya tidak merayakannya punnnnn. saya hanya duduk diam dan bace belog kamu

    ReplyDelete
  2. aku dah share HEHEHE

    ReplyDelete
  3. awaiitt nii buat pa lisa marah ni sabar erk.
    nt hilang seri pngantin lisa kah kah

    ReplyDelete
  4. akal dah kalah dgn nafsu, mestilah smbut !



    Fuuuhhhhh.

    ReplyDelete
  5. astagfirullahalazmi,HAHA
    sebenarnya aku ingat valentine nie kotak jam..err

    ReplyDelete
  6. da depa ketegaqqq nak buat lagu mana,
    belum muksibat depan mata.

    kehkeh.

    ReplyDelete
  7. ignorance betul mereka yg nak jugak sambut hari valentine ni~ (--")

    ReplyDelete
  8. memang tak faham kenapa nak smbut valentine lagi kalau dah tahu haram...mungkin perlu di hempuk kepala mereka baru nak faham...

    ReplyDelete
  9. bukan ketegaq puak2 melayu islam yg sambut tu tapi bangang bodoh piangggggg...perasan baguih nak ikut sgt la benda camtu...puihhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  10. tok sah nak nak sambut-sambut menatang merepek meraban ni~ pesong akidah nanti. ini bukan ajaran agama kita pun...

    ReplyDelete