Wednesday 4 May 2011

kisah form 5

                           بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum.
*pendahuluan*(ai ni nak jadi lembut sedikit)nk guna perkataan (saya) bila bercherita..hehhee bile sebut form 5 mesti korang tersedak kan.yelah taon tulaa penamat bg segala taon..semua nk wat y terbaik tuk rezult masing2 kan? pegi tusyen berpuluh bagai..pg,petang,mlm tusyennnn jerr.begitu lah dengan saya...

*perenggan petama*taon form 5 byak sgt kenangan saya..BAS. PAKCIK DREBAR BAS*PAK CIK BEKENG,PAKCIK PAKA SPEK,MAKCIK JUAL KEROPOK,MAKCIK KAT PASAR,saya  panggil semua makcik2 kat stesen bas ngn nma ibu,ma..rindu lah mereka.ABG2 Y JUAL KT DEPAN BSN
sekadar taip jer..jangan bersangka burukk..saya tiada hubungan sulit dengan mereka2..dalam2 banyak taon ni salah 1 taon y saya suka sgt2 ponteng sekolah..dengan menggunakn alasan..maaf ustzah..bas saya tak datang..maaf ustazah,saya terlepas bas..bas y tinggal saya.maaf ustazah bas mogok..n bla2.bla,bla,bla hei! saya tak tifu! semua y saya taip kat ats tu asli.tulus mulus deep down 4rom my hati taw! bas kat kawasan saya nie pemals sikit kadang2 dtng,kadang tak datang.saya nk suruh abh maa saya hantar..diorang dah pegi kojee..jadi saya pulang,dan sambung koje saya..iaitu tido hahhaa..dulu2 apabila jumaat dan ai sabtu tiba..saya akn menuutut ilmu di KB,kat tusyen DINAMIS tapi saya tusyen kat sana sekejap sahaja.kerna saya cepat bosan..

*perenggan dua* pada suatu hari..hari itu hari sabtu..saya bersama kwan saya y cantik sperti saya.iaitu asma mahasaan..(ketika itu asma dtng kerumah saya.dan tido,makan.mandi,gosok gigi,basuh kasut,basut baju,study dirumah saya..ketika itu..dia tak pulang kerumahnya..kerana ostel tak cuti)
saya dan asma begitu tabah menunggu bas dtang..pada ketika itu peluh sudah mencurah2.saya tetap sabar.tabah..

*perenggan ketiga* apabila bas y saya tunggu sudah datang,saya naik dan bayar tambang..saya mencari tempat duduk y sesuai..kelihatan sedikit sahaja penumpang hari itu..ada y ketawa.ada y bercerita..ada y tido dan banyak lagi aksi! tanpa diduga..saya terlihat 1 pasangan kekasih..y duduk dibelakang..bergelak ketawa..bersentuhan.. memluk satu sama laen,pans mungkin? NERAKA lagi panas awakk oii! saya tengok perempuan itu dicium lelaki itu..saya tergagam!saya geram..saya marah! tanpa tak saya duga..saya teros berkata2 "dunia dah nk kiamat,maksiat!maksiat! maksiat! kalu Allah turun bala,semua akn keno!doso2!!!!!" suara saya semakin lama semakin kuat..

*perenggan apat*kenapa?kenapa hawa? kenapa kamu begitu mudah meyerah maruah kamu?kenpa kamu begitu senang membiarkan kaum Adam menyentuhmu?asma kelihatan pucat,takut,kerana kata2 saya.dia takut nanti lelaki itu akn memukul saya...bukan saya y terlalu berani..tetapi saya y terlalu lemah..begitu tipis iman saya..apabila sampai distesen bas.lelaki itu berjalan dibelakanng saya..bibirnya bergerak2 mengatakn sesuatu...tatapi saya tak dengar..kerana keadaan sangat2 bising.

*perenggan lima*asma memulakan bicara.katanya lelaki itu berkata kepada saya::y saya jelez dengan apa y dia lakukan bersama kekasihnya,kerna kekasih saya tak lakukan perkara sebegitu kepada saya bodoh!! saya rasa pusing balik,nk cari lelaki itu..tetapi asma melarang saya..katanya..jangan nanti saya ditamparnya.maaf..saya tak takut dengan lelaki sebegitu!

*penutup* saya dan asma kembli menghayungkan kaki ke kelas.dengan doa dijauhkan dari sifat sebegitu..jauh2,jauh!


p/s:biar buruk rupamu asal baik akhlakmu,andai kamu miskin,tak berharta..takpe asal baik akhlakmu..andai kamu kurang pandai ,takpe asal baik akhlakmu..JANGAN menjadi,cantik/hemsem,kaya,bijak TETAPI akhlakmu buruk! walu di mata manusia kamu disanjung,dipuji tapi dimata ALLAH kamu tiada nilainya..kerna..semua manusia hanya sama..akan menaiki kereta y sama iaitu keranda..akan memakai baju y sama iaitu kain kapan..akn memiliki rumah y sama iaitu liang lahad..


13 comments:

  1. hemsem sangat kah jejaka tu?memalukan kaum aku je!

    ReplyDelete
  2. hahhaha tak tau AAA kalu hemsem pon dah xnampak hemsem dah bile wat bnda bodoh cmtu

    ReplyDelete
  3. hohoho baguss betol dah la bgus berani pulakkk haih.

    ReplyDelete
  4. ade lag y lagi baguss dan berani dari aku hehehe ^^

    ReplyDelete
  5. ila suka sangat ayat lastu tu...kita manusia semua sama ja kan..rumah kita yg terakhir di liang lahad jugak...

    pesanan yg bagus..i like...

    salam ziarah...

    ReplyDelete
  6. ila: heeeeeeee :) tinkayu..samelah kita memesan hee,sbb tujuan kita kat didunia nie sama,nk bawa bekalan tuk akhirat..amin..

    ReplyDelete
  7. lalu kt belog kau,tertgok tajuk tadi..nk follow aku xd belog,hihi,tp tabik spring ngn apa y kau lakukan

    ReplyDelete
  8. tuan tanah,two thumb up! bagus..terbaik punya ustazah

    ReplyDelete
  9. terbang tggi dah aku ngn pujian kamu2

    ReplyDelete
  10. .....good job!may Allah bless you always.amin...

    ReplyDelete
  11. .....good job!may Allah bless you always.amin...

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. tuan tanah:bagus semoga sentiasa hidup dengan semangat mencegah hihi

    ReplyDelete