Monday 30 May 2011

Oh Hawa tahukan kamu?

Ku ingin sunting dirimu 

Menjadi permaisuri hatiku 

Sebagai isteri yang berbudi 

Kebanggaan para suami 
Wanita hiasan dunia 
Seindah hiasan adalah wanita solehah 
Yang akan membahagiakan 
Syurga dalam rumahtangga 
Hanya itu yang ku inginkan 
wanita merupakan tulang belakang bagi kaum adam..disebalik kejayaan seorang lelaki,dibelakangnya adalh wanita...sehebat mana pun title seorang wanita itu,dato' ke,puan sri ke,tiada bandingannya dengan 3 title ini..mereka merupakn seorang anak..merupakan seorang isteri..merupakan seorang ibu..tahukah kamu hawa? sebelom HAWA berkahwin ibu+bapalah y NO1,tetapi pabila sudah diijabkabul..jangn kamu lupa..tempat no1 itu telah dimiliki oleh SUAMImu.jangan sesekali kau sebarkan aibnya..jangan sesekali kau biarkan dia nampak hina dimta orang laen..bekahwin itu mudah.tetapi bertanggjawab itu y susah..berkahwin itu mudahh tetapi nak jalankan tanggujwab itu y susah..


1.Urusan pertama yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajipannya atau tidak).

2. Apabila wanita itu lari dari rumah suaminya maka tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).

3. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.

4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Sabda Nabi s.a.w., "Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia."

5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yang halal nikah (kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).

6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, "Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?" Rasulullah s.a.w. menjawab, "Bukankah kamu dapat melihatnya."

7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.

8. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.

9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada di rumah serta tidak mengizinkan dia berpuasa.

10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, sama ada miskin atau kaya.

11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa(kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya.

12. Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi.

13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian.

14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.

15. Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat ke belakang lehernya.

16. "Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita." Rasulullah s.a.w. ditanyai, "Mengapa demikian Ya Rasulullah?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup."

17. "Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, "Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir?" Jawab Nabi s.a.w. "Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya."

18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki di dalam syurga.


p/s:ingatlah hawa..sedarlah hawa...renungkanlah wahai hawa..jagn kamu menyesal..bila mata tertutup..bila nyawa terpisah dari badan..tiada ape y kamu bisa lakukan lagi hawa.

11 comments:

  1. betul sesangat tu..skrang ni pun banyak ks cerai berai..bahaya wo..

    ReplyDelete
  2. peringatan bersama untuk kaum hawa dan kaum adam

    ReplyDelete
  3. sukolah bagi nasihat heh..terbaik!

    ReplyDelete
  4. suka dengan entry nie peringatan untuk bersama

    ReplyDelete
  5. akhirnya kau puji jugak kaum aku heh.heh

    ReplyDelete
  6. oh hawa bacalah ape y si tukang taip tu menaip kih2

    ReplyDelete
  7. azuan:yup betoi2 macam ade pengalamn jo? hehehe

    ReplyDelete
  8. aku:mesti AA
    faris:bersama? hahahahha
    faiz:erk? selalu aa puji
    tapik:oh bacee

    ReplyDelete