Friday, 19 August 2011

hati-hati dijalan raya oke lagi.hati-hati dengan manusia pula?

assalamualaikum peace!selain haiwan,tumbuh-tumbuhan manusia juga tuut menumpang dibumi Allah ini..y membezkan kita ialah kita berakal.manakala "mereka" tidak..sebagai manusia.hati2lah juga dengan sesama manusia.kenapa? kerana hati manusia ni satu.semua perasaan,suka, benci,sakit hati.cinta sayang berkumpul disitu.jangan sesekali nak lukakan hati sesiapa..manusia ni kadang2 bersifat pelik.. kalau boleh semua nk dijaga,hati,perasaan nak dijaga..tp sebagai manusia jugak..kita jangan lupa.kalau kita nak hati kita dijaga..jangan lupa cara2 nk jaga hati orag lain.bila kita sakiti hati orang lain.dan org kita sakiti memang "terasa" sakitnya..rasa sakit tu akan kembali kepada kita.


pernah dengar pepatah ni.you get what you give.anda dapat ape y anda beri..itu lah maksudnya.jangan sesekali hanya nak lepaskan amarah kita..kita lupa bagaimana pula ngan perasaan orag lain.hidup ni kena bermatlamat..bukan hidup untuk senang hati,riang ria dan kita enjoy saja bab kata si puteri.tidak.walau kita sehebat mana pun.tapi kalau hubungan kita sesama manusia kantoi.tak jadi apa jugak..sekali lagi aku petik pepatah arab.hablumina Allah habluminna nass..hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.hubungan dengan Allah sennag sangat nak diperolehi..tetapi hubungan manusia ni sukar...


kenapa sukar? seperti y aku kata,manusia ni pelik.kadang2 ada y suka memendam rasa sakit..dibiarkn sakit itu memamah hati.sehingga menjadi nanah...bila dah menjadi nanah akhirnya busuk.bila busuk..rasa marah,benci,dendam.akan kawal diri manusia...dosa sesama manusia hanya manusia saja y leh setel kan.dan harus diingtkan tak semua manusia bersifat pemaaf.


tak semua manusia y kita kenal akan faham dengan sifat kita..tak semua manusia y kita kenal akan faham kenapa kita macm ni,kenapa kita buat macam ni..tak semua..kalu ada Alhamdulillah kita sangat beruntung,kerana mereka berada disekeling kita..kalu tak? sebab itu sebagai manusia..kita kena menjdi sebaik2 manusia..bukan hanya untuk diri sendiri malah kepaad org lain jugak..tak semestinya..manusia y kita kenal sekarang jahil bab agama..dan akan terus jahil untuk masa hadapan.mana tau suatu hari dia akan berubah menjadi sebutir mutiara y lebih berharga dari kita.peace!

12 comments:

  1. aku pn ta phm sgt ngn manusia nih ..

    tgk la ..
    rasulullah yg sesempurna manusia dan sebaik2 manusia tu pn ade lg yg tak suka die ..

    ReplyDelete
  2. apa yg perlu tanam dalam diri adalah menghormati diri sendiri dan juga orang lain...

    ReplyDelete
  3. suka pula aku baca nasihat2 kau ni pa.aku belajar bagaimana nk hormati perasaan org aku suka post kau ni serius!

    ReplyDelete
  4. hidup sesama manusia kena sentiasa berhati2 kalau hati kita nak dijaga..

    kita pun kena pandai menjaga hati manusia lain.

    ReplyDelete
  5. oooo... nice... huhu... aku pun kadang2 tak faham tentang diri sendiri dan kena selalu hati2 dengan dengan diri sendiri jugak...

    ReplyDelete
  6. nk bt mcm mn pha..manusia x sempurna.kdg2 dlm nk menjaga hati org,hati sdri terluka.nk jaga hati sdri,hati org lak terluka.em..hubungan antara manusia dgn pencipta lbh diutamakn,kemudian hubungan sesama manusia.

    ReplyDelete
  7. hati-hati di jalan raya

    nokia connecting people

    ReplyDelete
  8. suka entri ni. hehehehe. btol tu. tak semua manusia senang memaafkan. aku pun kadang2 banyak je ego. tapi apa yang kita buat, ingat Allah yang satu.

    new entry : Kenapa Lelaki Makin Pupus?

    ReplyDelete
  9. manusia,


    seribu tahun pun kau kenal manusia, belum tentu kau faham sikap diorang tuu..


    ummpph,

    ReplyDelete
  10. yes..hati mnusia ssah nk faham lg2 bila org tu emo tntang benda yang dia susah nak terangkan..

    ReplyDelete
  11. suka sangat entry neh..

    sebab selalu kena ceramah macam neh dengan kanda..hehe...sebab manusia neh macam2 ragam kan...;-)

    ReplyDelete