Saturday 13 August 2011

kerana..dia kan abang.

assalamualaikum peace! aku paham.aku tau.aku paham menjadi seorang abg sangat susah.menjadi seorang abg kepada adik2nya y cun ini amat susah.kenapa.sebab dia lelaki.tak semua lelaki y akan cakap@tya nape nangis? mungkin sesama isteri itu mesti tetapi sesama adik beradik..sangt2  jarang nk dengar.aku punya 3 abg.aku bgga mereka abg aku.walaau diorang tak penah tanya nape aku camni,kenapa aku buat ni.kenapa.dan kenapa.abg aku sangat simple mereka tak pandai nk meluah,mereka tak pandai nak mengalirkan air mata macam kaum hawa..dan macam aku.mereka sentiasa disisi aku walau aku tau dia taknak tunjuk dia syag aku.aku paham dia lelaki nak jaga macho.bila dia dilanda masalah.aku tau dia takde tempat merebahkan bahu..aku tau dia hanya boleh bersujud kepada Allah.tetapi mencari teman untuk meluahkan masalah tidak.mungkin dipendamkan lebih baik.tapi sebagai adik.aku akan cuba tenangkan dia.aku pernah melihat air mata dia jatuh..ape kan daya aku kan adik.aku terus memeluk lalu ku kata."ini ujian.semua ni ujian,sabar.." lalu aku usap2 badan dia.melihat dia menangis sperti kanak2 kecil.membuat aku join menangis sekali.


aku tau dia cuma berpura2 tabah.tapi sebenarnya tidak.aku tau dia tak boleh melihat air mata adik dia terus jatuh dan jatuh,untuk mengesatnya sudah tentu tidak.tapi sebagai lelaki,sebagai abang,dan sebagai salah satu wali ku..dia hanya diam melihat air mata aku jatuh.jatuh dan jatuh.hanya patah2 kata y memberi semangat dilontarkan..lalu ditenung muka adiknya berkali2..lalu mencuba2 membuat lawak.y kadang2nya memang tak lawak.sebagai adik y taat.aku senyum jua.menjadi abg,byak tanggungjawabnya..aku pernah berada dalam masalah..setiap jam ketiga-tiga abg aku akn call,msg,tanya bagaimana keadaan aku? sudah makan ke belom? dan ayat y buat aku masih ingat.dan akan selalu ingat.."kalau ada mana2 laki tegur ke apa,jangan layan!" suatu masa dahulu aku pernah eksiden,habis renyuk kenderaan y aku guna time tu..abg aku terus call.dan ayt dia yang buat aku terharu"macamme?ade luka ke?.." aku tersentuh.terima kasih Allah kau hadirkan mereka bertiga y amat menagsihiku..ketika susah mahupun senang.kerana dia kan abg.

14 comments:

  1. suka pula aku baca kisah kau dan abg kau ni

    ReplyDelete
  2. okey,,ak x de abang !
    dan ak x tahu bagaimana rasanya perasaan mempunyai seorang abang..=,=

    ReplyDelete
  3. pa,aku suka ngan kisah kau ni pa,abg kau mesti bangga dapat adik macam kau pa

    ReplyDelete
  4. serius,abg kau memang best.

    aku suka baca kisah kau dan abg kau ni..

    dan kalu aku jd abg kau

    aku bangga dapat adik y sama2

    nangis ngn aku time aku sedih

    ReplyDelete
  5. abg mana tak syg adek .. :)

    alif tahu rasa sebagai abg..
    kerana punya adek 4 orang yg nakal2 :)

    semoga diberi ketabahan abg pha tu ye .. abg perlu kuat, supaya adiknya turut menjadi kuat ..
    tak semestinya kuat jasmani rapi rohani :)

    ReplyDelete
  6. yup... aku sangat memahami kerana aku jugak satu2 abang yang adik2 aku ada...

    ReplyDelete
  7. nak kenal ngn abang boleh..huhu...sweeet gile...cha pun ade abg yang very protective but at the same time menjengkelkan..heheh

    ReplyDelete
  8. sy abg. hehe. sulung lak tu..yg lain smua aik prmpuan..peh..kita terbalik..kot..

    btul2 ssah jd abg ni, lg2 klu sorg je laki..huhu..mmg seksa..

    ReplyDelete
  9. kalau ada abang memang seronok...

    abg akan jaga adik2nya betul2 tau...

    ramai dah tgk lelaki cm tu...mesti care gila adik2nya...

    tgjwp mereka berat sbgai abg...

    dengar nasihat abg tu tau..ehehhe

    ReplyDelete
  10. Syukur ada abang2 yg benar2 b/tanggjawab

    ReplyDelete
  11. tersentuh jiwa lelaki ak..huhu

    pasni wat la psal adik lelaki bongsu plak..sbb ak bongsu..

    muahahahahaha:P

    ReplyDelete
  12. yaa,

    akhirnya ada jugak orang phm..


    aku pun abang juga =)

    ReplyDelete
  13. aku ado abe hok senget

    tapi
    aku saye abe aku

    ReplyDelete