Sunday 28 August 2011

makan gulai time raya-raya ni pun bestt woo

assalamualaikum.memandangkan musim reraya ni ramai bebenor y nak kawen mawen.dan salah seorang rakan sekolah aku akan diijabkabulkan dimalam raya. mabruk jiddan y ukhti :) owh soo manis ye.paham tak manis.manis?


oke sedikit nasihat dari aku y lemah ini.kawen itu sungguh indah kawen itu seronok..tapi jangan kita lupa disebalik ikatan perkahwinan tu tanggungjawab y amat besar buat sisuami dan juga buat siisteri.TAHUkah anda bakal2 si suami..?


bila anda melafazkan ayat "aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwin RM.." itu lafaz y tersurat..manakala lafaz y tersirat pula "aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibubapa..apa saja dosa y si dia buat aku tanggung,dan bukan lagi ibu bapa dia y tanggung..dan aku tanggung dosa bakal anak-anak aku..kalau aku gagal..maka aku fasik,dayus dan aku rela masuk neraka dan malaikat malik akan melibas aku hingga pecah badan aku" {Q} barakallah :) 







23 comments:

  1. selamat hari raya tuan blog :-)

    ReplyDelete
  2. gulai raya2 ni best.aku tau

    pasal tnggungjawab si suami tu berat.

    ReplyDelete
  3. snf:hee sama2 lah kita beraya2 heee

    syafiq:hohoho bagus2 aku tau kau bijak dalam tau menahu ni haha

    ReplyDelete
  4. kwan ko dah ko pula?

    HAHAHAHHAHAHAHHA

    ReplyDelete
  5. hahhahhahha dan hahahhahhaha dan hahhahahhaaha dan hahahhahaha lagi HAHHAHAHAHHAHA

    ReplyDelete
  6. perghh selame ni den taktau laa maksud tersirat die...

    ReplyDelete
  7. errrr... aku dah takut nak menyambut tangan tok kadi dah ni...

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah dapat jugak tambah ilmu bila bukak belog aku ni hehehhehe

    ReplyDelete
  9. tukang:HAHHAHAHAHHAHA cuak itu perkara biasa haha

    ReplyDelete
  10. betulah aku pun nak tya kawan kau pa,dah kau pula? HHEHHEHHEHE

    ReplyDelete
  11. HAHAHAHHAHAHHAA dan hahhahahhahaha dan hahahhahaaha dan hahahhahahhaha oke *pengsan

    ReplyDelete
  12. selamat hari raya budak bejurus...ki3

    ReplyDelete
  13. hahaha selamat2 selamat selamat lah semuanya hendaknya hehhe

    ReplyDelete
  14. selamat hari raya
    yups
    setuju sangat dengan perenggan last tu

    ReplyDelete
  15. amboi,

    org mud raya, kau mud kawen.


    ahkz !!

    ReplyDelete
  16. hans;selamat2 lah semuanya heeee

    anip:HAHAHHAHA amboi haha

    ReplyDelete
  17. ingat awak yang nak kawen hehe....tanggungjawab tu memang besar tapi kalau kita tak usaha untuk memikulnya memang susah...

    ReplyDelete
  18. HAHAHHAHAHHAHAHAHA dan HHHAHHAHAHAHA lagi

    ReplyDelete
  19. pergh ayat tersirat tu. sapa yang buat? walaupun nampa kebenaran itu. tapi telah menakutkan kaum lelaki rasanya. patut lar ramai yang tangguh tangguh. last last, dosa dipikul. aku rasa tak patut ayat tu sebab Islam itu mudah. bila ada statement macam ni, senang senang jaa kafir nak perkotak katik Islam.

    personal view only. beware on words. :)

    selamat hari raya.

    ReplyDelete
  20. betul tu cik pha~ si isteri pun jgn lupe. tanggungjawab pertama si suami masih lg pada ibu dia. segala arahan ibu suami perlu didahului daripada permintaan isteri. isteri juga perlu taat pada suami lebih dari keluarga sendiri~

    ReplyDelete
  21. mr thinker:terimakseh kerana menegur aku heee dan ayt tu bukan aku y cipta..tapi dalam al-quran dan hadis memang menerangkan bahawa seorang suami itu kena jaga maruah, perlakuan, dosa2 dan segala kesalahan yg dilakukan oleh isterinya dan akan dipertanggungjawabkan atas kesalahan KEGAGALAN mendidik isteri dengan sempurna di akhirat kelak...wallahualam

    dhiera:terimakseh diri betul2 dhiera tnggujwab dekat sisuami no 1

    ReplyDelete
  22. hehe .. memang betul pn ..

    tp harus diingat juga si isteri, kenelah taat kata suami selagi tak melanggar syariat..

    bg kaum lelaki, jgn la anggap bnde ni menakut2kan diri anda.. anggap ini sebagai satu cabaran hidup..
    hidup tanpa cabaran ibarat hidup tanpa nyawa.. baik mati je.. err

    dan sememangnya cabaran itu perlu utk membentuk peribadi yg tegas tetapi penyayang sebagai seorang ketua.. ketua keluarga..

    *i always see da positive perspective :) im on ur side pha

    ReplyDelete
  23. berat tu tanggungjwb bila kahwin tu...

    Selamat Hari Raya :D

    ReplyDelete